Total Pageviews

May 1, 2011

BLENDED ORANGE CAKE (2)

Apa khabar semua.....




Buat kali kedua akak buat Blended Orange Cake. Masa first time tu..akak main belasah je masukkan oren tanpa membuang jalur jalur putih tu...alkisahnya terpahit la sikit..

Kali ni..akak buang sikit jalur putih tu..alhamdulillah..memang sedap..tak der pun rasa pahit...tu la..resepi kata buang..akak derhaka tak nak buang...nah ambik kau...


Akak buat kek ni nak bagi cikgu tuisyen anak..ye la..selalu bila dia datang mengajar di rumah..time tu ler akak selalu membaking...tapi tak pernah bagi dia merasa...kali ni akak buatkan lah untuk dia.... Harap harap dia suka...

Sambil sambil tu..nak test mould silicon yg baru beli...hehehe..orang lain dah lama guna..kita baru nak cuba..tapi memang senang dan mudah..i like...kita nak beli lagi....tapi tak jumpa lagi yg cantik2...ada sesiapa tau mana nak cari..??


Untuk resepi kek ni ..minta izin pemunya resepi ...


BLENDED ORANGE CAKE
sumber : Hasue
Copy dari rumah : Azlita

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

1 bji buah limau - ita tambah 1 biji lagi parutan kulit orange
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - ita letak 1 1/2 cwn (saya kurangkan sedikit)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
hasue tambah sedikit pewarna oren
ita tambah 1 sudu besar orange sunquic

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.




6 comments:

  1. cantiknye gambo kak... suke²!~nak kene blajo ngan akak lak ar camne setting bokeh↓3 tuh..mabeles look...gojes sungguh, kek pun gojes sekali,, ade mentuk ati, bintang²... kekeke

    ReplyDelete
  2. uwaaa..dah buat gak ya kek ni..Yatie pun tak terbuat2 lagi..dah beli oren dah tadi....tak taulah bila projeknya...cantiklah mcm2 bentuk kek tu..

    ReplyDelete
  3. cantiiik... menarikkk ler gambar kek nie... suka tgk... ;)

    ReplyDelete
  4. mesti cikgu suka ... akak mesti byk oren kat rumah ni :-)

    ReplyDelete
  5. comelnyaaa..suke tgk!rasa nk buat lg laa..stok oren pun ade lg tu dlm esbok..tggu la blk dr kpg nih kang(kalo rajin)hihi..

    ReplyDelete
  6. wahhh dah 2 kali buat dh yer..nieza jer tak terbuatx2 lagi...hehe akak gambar semakin cun tahniah nanti boleh belajar ngan akak setting tu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...