Total Pageviews

December 24, 2011

MUFIN DURIAN KUKUS

Salam hari Sabtu.....


 
Hari ini dah tentu ramai yang balik kampung, menghadiri kenduri atau majlis majis keramaian.almaklumlah cuti panjang....

Malam tadi kat tol jalan duta pun jem teruk..banyak kereta menghala ke utara... apa pun semoga semua nya selamat ke destinasi masing masing....

Pagi pagi ni..walau pun keadaan diri yang masih kurang sihat (demam)..kita buat Mufin Durian Kukus ... ni bukan apa menghabiskan stok durian dalam petiais kit tu... memang gebu dan enak rasa mufin ni....manis nya kita kurangkan sikit...almaklumlah umur meningkat...tapi memang marvelous...

Terima kasih buat penyumbang resepi..minta izin ya...

Mufin Durian Kukus
Resepi:Rahel

Bahan:

250g tepung gandum*
200g gula kastor
2 biji telur saiz L,dipukul ringan guna garpu
1 sudu teh serbuk penaik*
1 sudu teh soda bikarbonat*
1/2 sudu teh garam halus
300g isi durian,dilenyek halus*
240ml minyak masak

sedikit pewarna hijau (kita hanya letak sedikit warna kuning)

Cara:

1.Ayak bahan bertanda* ke dalam mangkuk.
2.Kemudian masukkan bahan yang lain,kecuali pewarna hijau.Kaup balikkan
   hingga rata.Kemudian ambil 3 sudu besar adunan dan beri pewarna hijau.
3.Sudukan adunan warna asal ke dalam acuan hingga 3/4 penuh.
4.Beri masing-masing sedikit adunan hijau dipermukaan.
5.Kukus dengan api kuat selama 15 minit.




December 22, 2011

BUBUR KACANG HIJAU DURIAN

Assalamualaikum....



Hari ini kita demam..demam makan durian kot...banyak sangat...tapi kita gagah gak buat bubur kacang hijau durian....kegemaran abang kita...

Musim durian sekarang ni...tu yang sedang dapat durian...

Resepi ...malu nak letak..sebab kita pun main agak agak jer....

JOm layan gambar bubur durian ya.... 







December 18, 2011

KEK PISANG LEMBAB

Assalamualaikum ...petang hari Ahad....


Rasanya dah agak lama saya tak buat kek pisang... sekali sekala layan kek pisang harum satu rumah...



Kek ni memang gebu giler...sedap dan amat sedap...hehhehe...kalau tak kawal boleh habis satu buku kek tu saya makan....







Untuk teman teman saya salin semula resepi ini dan minta izin CMG ya....

KEK PISANG LEMBAB
Sumber : CMG

BAHAN

250gm tepung gandum  )
1 s/t soda bikarbonat    ) diayak bersama 
1/2 s/t garam halus       )
5 Biji telur gred A
15 g ovalette
150g gula halus
125 g mentega , dicair dan dibiarkan sejuk
100g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 s/t even vanilla , dilecek halus

CARA MEMBUAT NYA :

* Panaskan oven pada suhu 175C. Lenserkan tin dengan mentega dan ditaburkan sedikit tepung.
* Putar gula dan ovelette hingga sebati, masukkan telur dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan bahulu)
* Masukkan pisang dan gaul rata. Masukkan tepung berselang seli dengan mentega dan minyak jagung.
* Tuang dalam tin dan bakar kira2 50-60 min (mengikut kesesuaian oven). 

December 17, 2011

CUCUR UDANG

Salam Hari Sabtu....




Hari ini kita rajin rajin kan diri di dapur. Teringin nak makan cucur udang.. udang yang ada kat atas nya pun kecik jer... sayar pun tak banyak.

Kita intai2 rumah Noor Masri..jadi minta izin kita lampirkan resepi...

Untuk sosnya..kita guna yang dalam botol jer...buat alas alas perut gitu..


CUCUR UDANG
Sumber : Noor Masri

Bahan-bahan:

*disebabkan akak buat main campak2 je jd sukatan yg tepat tak de, pandai2 la ekjas ye

Tepung gandum
Udang kertas - buang kepala
Sayur - samada taugeh @ kucai @ daun bawang @ kangkung @ kobis @ sawi...sume akak taruk kalau ada
Bawang besar - dimayang
sket serbuk kunyit
Garam & air secukupnya

Cara membuat:

Bancuh semua bahan, pastikan jgn terlampau pekat.
Panaskan minyak yg banyak, ambil sesenduk adunan lalukan tepi kuali biar ianya turun dan jd agak nipis. Goreng hingga kekuningan.
Angkat dan potong kecil sebelum dihidangkan bersama bahan cicahan yg digemari. 


December 13, 2011

MUFFIN YOGURT

Salam sejahtera semua...


Mood rajin memapin ari ni...adaptasi dari Muffin Yogurt Blueberry dari rumah si Izah Daut..kita ubah sikit (minta halal ya) .. cuma letak chocholate paste.. sebab x der blueberry...hehhheheh...

Walau apa pun kejadiannya...rasa nya memang enak  


MUFFIN YOGURT BLUEBERRY

2 cwn tepung
1 1/2 sk soda bikarbonat
3/4 sk baking powder
1/2 sk garam
1 cwn yogurt plain @ perasa
2 biji telur
2/3 cwn gula kastor
100 ml minyak sayur @ butter cair
1 sk essence vanilla
1 sk strawberry paste
5-7 biji strawberry size sederhana

Caranya:

Ayakkan tepung bersama baking powder, soda dan garam.
Gaulkan bahan ayak hingga sebati. Ketepikan.
Satukan pula yogurt, telur, gula, minyak, essence vanilla,  dan sebatikan hingga licin.
Masukkan bancuhan yogurt tadi ke dalam tepung.
Kaup balik sehingga sebati kurang 1 minit.
Biarkan jika adunan agak berketul2 asalkan tidak terlebih mix.
Sendukkan ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 180 C selama 25-28 minit.


December 7, 2011

KUIH BINGKA TELUR

Assalamualaikum....



Jalan jalan di rumah Kak CT Delima kita..terpandang kuih binga telur yang cantik ... teringin nak rasa jadi kita buat ikut resepinya..yang mana juga dari rumah CIk Hana kita....

Kalau agak2 family yang sedikit tu..harus lah kena buat 1/2 adunan saja ..sebab banyak dapat bingka ni..Memang halus mulus jer bingka ni...sesuai untuk minum petang atau minum pagi.... apa lagi buat kenduri kendara...



 
Buat empunya resepi...terima kasih dan izinkan kita salin kembali resepinya...

 
KUIH BINGKA TELUR
sumber : Hana
Dari rumah : CT Delima


Bahan-bahan
  • 6 biji telur
  • 2 cwn air daun pandan ( atau 2 cwn air + colour kuning)
  • 2 tin santan (400ml x2) atau santan pekat
  • 3 cwn tepung gandum
  • 2 cwn gula
  • 1 tsp garam
  • 4 tbs butter-cairkan
Cara-cara
  • Blend semua bahan, hingga tepung tak berketul2.
  • Masukkan 1 tbs minyak dalam loyang..lenserkan.
  • Masukkan dalam oven.
  • Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih ke dalam loyang.
  • Masak sehingga perang. *hana gune suhu 180 bakar selama sejam.

    December 5, 2011

    BUBUR KACANG HIJAU

    Assalamualakum....


    Sekali sekala buat bubur untuk minum petang sedap gak..lagi lagi melayan hari hujan...

    Bubur kacang hijau ... kita buat semalam petang ..tapi kalau ada durian lagi best...kadang kala ada yang tambah sagu..apa pun terpulang pada citarasa kita sendiri ya....




    Resepi rasanya tak perlu la ya..sebab kita pun main agak agak jer...janji sedap...

    Kita layan gambar bubur ya.....jumpa lagi...

    December 4, 2011

    TAPAI PULUT MANIS

    Salam hari Ahad...




    Kita saja buat tapai pulut sebab tengok ragi yang banyak dalam almari...takut rosak... kalau buat sendiri memang puas makan..kalau beli ..sikit je dia bungkus..sekali ngap je...

    Memang manis sungguh tapai ni... insyallah kalau kita rajin boleh la kita buat kuih atau kek menggunakan tapai pulut..atau ada sesiapa yang boleh bagi kita idea tak atau resepi yang boleh di cuba...

    Buat sofinar@my resipi..terima kasih atas resepi..tapi kita main agak2 jugak....


    TAPAI PULUT

    Bahan-bahan

    • 1 kg beras pulut
    • 1/2 biji ragi- ditumbuk halus ( saya guna 1 biji ragi)
    • daun pisang @ daun getah @ daun keladi kalau tak ada bekas plastik pun boleh

    Cara-cara

    1. tanak pulut. untuk tanak pulut supaya tak lembek ialah sukat dulu pulut dengan cawan dan kira bilangannya jika 5 cawan pulut maka air juga mesti 5 cawan
    2. apabila dah masak masukkan pulut dalam dulang dan rata2kan
    3. tunggu sejuk dahulu, barulah ayakkan ragi diserata permukaan pulut tadi, kemudian terbalikkan pulut dan ayakkan ragi dipermukaan yang belum kena,
    4. setelah semua bahagian kena ragi, bungkuslah dengan daun pisang, peram 2 hari 

    December 2, 2011

    PUDING LEMAK CENDOL

    Salam 1 Malaysia......

    Lewat Jumaat malam....


    Hari ini kita buat Puding Lemak Cendol... sewaktu ronda ronda rumah cik kak Yatie kita...kebetulan ada stok cendol yang dah agak lama...  sedap dan amat mudah...boleh dipelbagaikan selain cendol pada pendapat kita...insyallah kita akan cuba lagi...

    Buat empunya resepi...terima kasih dan izin kita salin kembali.... 


     
    PUDING LEMAK CENDOL


    Bahan-Bahan
    • 1 cwn tepung jagung
    • 1 1/2 cwn gula pasir
    • 4 1/2 cwn santan (sederhana pekat)
    • 2 helai daun pandan
    • 500 gm cendol (tapiskan)
    Cara-cara
     
    1. Bancuh 1 cwn tepung jagung bersama santan dan tapiskan.
    2. Masak adunan td dgn api sederhana.
    3. Masukkan gula pasir dan kacau hingga sebati. Adunan hendaklah sentiasa di kacau. (dalam 20 minit)
    4. Masukkan cendol yg ditapis. Gaul sebati selama 5 minit.
    5. Angkat dan tuang di loyang.Biarkan sejuk dalam 2 jam.
    6. Setelah sejuk bolehlah dipotong.

    December 1, 2011

    KUIH BAKAR KACANG MERAH

    Assalamualaikum....

    Apa khabar ye teman teman...  harap semuanya dalam keadaan baik.



    Dah beberapa minggu ni kita tak berupdate blog...bukan apa...tiba tiba abe kita masuk ICU....diserang sakit jantung..3 hari koma di hospital..

    tapi Allah masih panjang kan umur dia dan masih lagi beri peluang untuk kami bersama dan dapat memperbaiki apa juga kelemahan lalu...insyallah... 

    Macam macam bermain di fikiran semasa beliau koma dan sakit... tu yang tak kedapur langsung...

    Tapi kita selalu gak blog walking cuma tak tinggalkan jejak jer... cuma hari ini kita merajinkan diri..bukan apa..boring..sebab blog tak bertukar gambar ...

    Terima kasih wat empunya resepi....tapi kita tukar jagung kepada kacang merah sebab bila tengok kat almari..tak der stok jagung..yg ada kacang merah...belasahlah..nak tengok gak ok ke tak... 

    tapi dok tengah taip ni..tiba tiba terlihat resepi..alamak telur tak letak..nasib baik baru masuk oven 5 minit..terus kita blend balik...nasib baik.... 

    Tak rugi..memang sedap dan cukup manis kuih ni...  kita layan gambar ya...


    KUIH BAKAR JAGUNG
    dan Yana (Myr)
    Bahan-bahan
    • 1 cawan tepung gandum
    • 1 cawan santan (kak rose guna sepeket santan serbuk + secawan air)
    • 1 cawan susu sejat
    • 3/4 cawan gula
    • 2 biji telur
    • 1 tin jagung manis ala krim (kita tukar ke kacang merah)
    • sedikit pewarna kuning
    • sedikit bijan jika suka

    Cara-cara

    1. "Blender" semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan
    2. Masukkan jagung dan "blender" sebentar.
    3. Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
    4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam

    November 18, 2011

    LOPES SAGU UBI KAYU ...... WARNA WARNI PLAK....

    Salam hari Jumaat....



    Masih lagi nak menghabiskan saki baki ubi kayu...ari tu yang kita buat versi malas .. nak tengok di SINI... tapi ari ni kita terajin lebih sudah...bukan apa kebetulan nak buat kuih tu..datang pula ibu kita dari kampung...


    Sambil sambil tu demo ler kat mak... mak kita kata sedap...lebih sedap dari lopes biasa...heheh :) suka kita.... mak siap ambil resepi lagi....

    Terima kasih wat penyumbang resepi....kita salin kembali...layan ye gambar gambar yang tak seberapa ni..... 


    LOPES SAGU UBI KAYU
    (by Puan Yon Abu Bakar)


    Bahan A :
    900 gm ubikayu
    60 gm gula pasir
    3 sudu besar tepung ubi
    600 ml santan pekat
    100 gm sagu biji
    pewarna merah, kuning, hijau/warna pilihan

    Bahan B : (sirap gula melaka)
    250 gm gula melaka
    300 ml air
    70 gm gula pasir
    2 helai daun pandan


    1 biji kelapa parut (putih saja)
    digaul dengan sedikit garam


    Caranya :
    ❀  Buang kulit ubi dan parut. Kemudian perah airnya dan ketepikan.
    ❀  Masak air secukupnya di dalam periuk hingga mendidih.
    ❀  Rendam sagu sebentar dan toskan. Masukkan ke dalam air mendidih tadi, kacau hingga masak. Angkat dan tapis sagu dan siram air sejuk supaya tidak melekat.
    ❀  Satukan bahan A dan digaul hingga rata. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan setiap bahagian.
    ❀  Kukus setiap bahagian warna sehingga menjadi tiga lapisan selama 20 minit dengan api yang kuat.
    ❀  Apabila sejuk, dipotong dan digaul kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam.
    ❀  Untuk menyediakan sirap gula melaka, satukan bahan B dan masak sehingga gula larut.
    ❀  Hidangkan lopes dengan sirap gula melaka.

    November 16, 2011

    LOPES SAGU UBI KAYU

    Assalamualaikum.... 


    Semalam Iza dok tayang Lopes Sagu Ubi Kayu yang cantik warna warni ... terbayang keenakannya apa lagi makan waktu sejuk....

    Nah..ini versi kita plak..tapi versi malas...hahahahah.... jadi satu warna jer...senang citer..tapi rasanya memang walla.....berulang alik kita dok makan...memang sedap..tak pernah rasa dan makan kuih macam ni... 
    Terima kasih buat yang empunya resepi...izinkan kita salin kembali....

      
    LOPES SAGU UBI KAYU
    (by Puan Yon Abu Bakar)
    source : Iza Akma SSK


    Bahan A :
    900 gm ubikayu
    60 gm gula pasir
    3 sudu besar tepung ubi
    600 ml santan pekat
    100 gm sagu biji
    pewarna merah, kuning, hijau/warna pilihan

    Bahan B : (sirap gula melaka)
    250 gm gula melaka
    300 ml air
    70 gm gula pasir
    2 helai daun pandan


    1 biji kelapa parut (putih saja)
    digaul dengan sedikit garam


    Caranya :
    ❀  Buang kulit ubi dan parut. Kemudian perah airnya dan ketepikan.
    ❀  Masak air secukupnya di dalam periuk hingga mendidih.
    ❀  Rendam sagu sebentar dan toskan. Masukkan ke dalam air mendidih tadi, kacau hingga masak. Angkat dan tapis sagu dan siram air sejuk supaya tidak melekat.
    ❀  Satukan bahan A dan digaul hingga rata. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan setiap bahagian.
    ❀  Kukus setiap bahagian warna sehingga menjadi tiga lapisan selama 20 minit dengan api yang kuat.
    ❀  Apabila sejuk, dipotong dan digaul kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam.
    ❀  Untuk menyediakan sirap gula melaka, satukan bahan B dan masak sehingga gula larut.
    ❀  Hidangkan lopes dengan sirap gula melaka.


    November 14, 2011

    BINGKA ROTI KUKUS STRAWBERRY

    Salam sejahtera wat teman teman...



    Hari ini akak menghabiskan roti yang nak expired .. tak laku plak roti roti tu lepas lepas raya haji ni... nampak bingka roti kukus pandan versi kak Ummi...

    tapi maaf lah .. kita derhakakan sikit tang perasa tu sebab pes pandan dah habis..kita gantikan ngan strawberry... hmmmm....memang sedap..apa jua perasa dah tentu sedap..lembut lagi..kalau makan ngan fruit cocktail lagi sedap....

    Terima kasih wat empunya resepi... halalkan yer ...




    BINGKA ROTI KUKUS PANDAN
    Resepi : NotabiliaDicuba/Uji : Ummi @ Home Sweet Home

    Bahan:-
    • 8-10 keping roti putih (akak guna 9 keping roti Gardenia - x perlu disiat kecil)
    • 200 ml santan - (akak guna santan kotak Kara je)
    • 200 ml air
    • 1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je gula kastor)
    • 4 biji telor - (akak buang tali pusatnya)
    • 1 sudu teh garam halus
    • 1/2 sudu teh pes pandan ( yang ni akak ganti pes strawberry)
    • 2 helai daun pandan - disimpul
    Cara-Cara:-
    1. Dalam mangkuk besar, kacau bersama santan, air, gula, telor, garam dan pes pandan dengan menggunakan whisk sahaja.
    2. Kemudian rendamkan kepingan roti ke dalam adunan di atas dan biarkan sekurang-kurangnya 10 minit.
    3. Pindahkan kepingan roti yang direndam tadi ke dalam loyang bulat 8 inci (akak sapu dulu loyang dengan sedikit mentega). Tuangkan lebihan adunan juga ke dalam loyang.
    4. Letakkan daun pandan yang telah disimpulkan di atas permukaan roti tadi.
    5. Sediakan kukusan dan bila air mendidih, kukus bingka selama 15 - 20 minit. (akak balut penutup kukusan dgn kitchen towel agar air kukusan tidak menitis di permukaan bingka).
    6. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dihidangkan. (Letak dalam fridge dan di makan sejuk pun sedap pada tekak akak...hehe)

    November 12, 2011

    BINGKA UBI PANDAN

    Selamat petang hari Sabtu....





    Kita nampak bingka ubi pandan ni kat rumah Yatie semalam..memang niat nak buat bingka ubi yang biasa2 tu..tapi menarik juga mencuba yang baru...  boring juga asyik warna kuning jer....

    Memang tak rugi mencuba yang baru ini...ada kelainan sikit.. cuma maaf lah...oleh sebab tak sebar menyebabkan sememeh je bingka kita..

    Terima kasih buat empunya resepi ...

    BINGKA UBI PANDAN
    Sumber : Yatie,   Bro RozanMamaHawa dan AlongRoz

    Bahan-Bahan (loyang 10x10x2 inci)
    • 1 kg ubi yg telah di parut (perah dan buang semua kanjinya)
    • 500 ml santan pekat (santan kotak)
    • 150 ml air
    • 250 gm gula
    • 4 biji telur –kacau sedikit
    • 1 sudu besar minyak sapi
    • 1 sudu besar pes pandan
    • 1 sudu teh garam
    • sedikit pewarna kuning (utk mendapatkan warna hijau yg lebih menarik)
    Peraturan :
    1. Satukan ubi parut dan gula dalam sebuah mangkuk besar lalu masukkan minyak sapi dan telur. Gaul rata bahan-bahan ini.
    2. Kemudian masukkan santan, pes pandan, air, garam dan pewarna kuning. Kacau lagi sehingga sebati.
    3. Sapukan sedikit minyak pada dasar dan keliling loyang berukuran 10 inci. Bubuh adunan ubi tadi. Bakar di dalam oven selama kira-kira 1 jam – 1 jam 10 minit dgn suhu 200/220 darjah Celsius. Oven hendaklah dipanaskan terlebih dahulu.

    November 11, 2011

    PUDING JAGUNG ROHAISHA

     Salam buat semua ....



    Kali ini kita buat puding jagung lagi..tapi kita cuba resepi dari Ayu dan Rohaisha (Rakan FB)..


    Sukatan nya memang mudah..tak payah timbang2..dan alhamdulillah memang elok je menjadi..boleh disimpan resepi ini untuk sedang buat jamuan... sedap di makan bersama fruit cocktail....


    Terima kasih yang empunya resepi.....


    PUDING JAGUNG ROHAISHA
    Resipi : Rohaisha Mesra Selera
    Sumber : Ayu Jalinan Rasa

    BAHAN-BAHAN:

    1 tin jagung
    1 tin tepung kastard
    4 1/2 tin santan
    Garam
    Gula secukpnya (kita letak 12 sudu besar gula - sesuai ngan tekak kita )

    CARA:

    1-Campurkan kesemua bahan dan kacau dahulu agar sebati.
    2-Kemudian masak atas api sederhana dan kacau selalu agar tidak bergentel.
    3-Tutup api apabila adunan telah menggelegak dan tuang ke dalam loyang.

    November 9, 2011

    PUDING ROTI MARBLE HAJI.....

    Assalamualaikum....



    Rasanya enjin motor dapur kita baru nak panas ..lambat sikit .. tak laju macam motor pinky pinky kita tu....

    Tapi buat yang ringan ringan je dulu..hari ini kita buat puding roti marble lagi ..yang menjadi kegemaran abg kita... 

    Resepi dari rumah adik Naz... terima kasih....


    PUDING ROTI MARBLE

    Bahan-bahan :
    • 10 gm serbuk agar-agar
    • 1/2 cawan gula pasir
    • 3 cawan air
    • 4 keping roti *
    • 2 biji telur ayam *(telur ayam tau! bukan telur itik atau lain-lain..hehehe)
    • 1/2 cawan susu pekat manis *
    • 1 tin susu cair (400ml) *
    • 1 sudu teh asen vanilla *
    • 2 sudu besar majerin
    • 2 sudu besar serbuk koko ATAU 1/4 cawan serbuk milo
    • 1 atau 2 pewarna kesukaan

    November 8, 2011

    PUDING JAGUNG

    Salam sayang semua.....




    Makin hari makin slow melow kita punya update blog... sebab setiap hari kita semakin sibuk... 


    Jalan jalan kat rumah si Norul Mas Hana ... terpandang puding jagung.. Dah lama kita tak buat puding jagung.. saja buat puding simpan dalam peti sejuk.. sebab abg kita selalu nya suka mengunyah sambil tengok tv.... 

    Terima kasih buat empunya resepi..... memang sedap puding ni....tapi kali ni kita buat terlembik la pula.... jadi kena makan pakai sudu... mungkin kita adjust sikit bahan bahannya....


    PUDING JAGUNG
    Resepi: 
    F&N@myresipi.com
    Dari : Dapur Kecil Norul

    Bahan-bahan ( sefamily )

    * 1 cawan tepung kastad (saya letak 1 1/2 cawan)
    * 1 cawan jagung manis ( saya letak 1 tin )
    * 3/4 cawan gula ( saya letak 1/2 cawan)
    * 3 cawan air
    * 1 1/2 cawan susu cair

    Cara-cara
     
    1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
    2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
    3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan.

    November 6, 2011

    KEK COKLAT KUKUS


    Salam Aidil Adha buat semua....

    Dah naik bersawang gak rumah kita ni....bukan apa..sejak opis kita kena pindah..kita sibuk sampai ke petang..bila balik rumah mood untuk ke dapur tu tak ada...



    Hari ini kita  menyambut Hari Raya Korban... dan pagi ni kita sedang bersiap siap untuk balik ke kampung... sempat buat kek coklat kukus untuk buah tangan di kampung ..kebetulan nak adakan kenduri malam ni...

    Resepi kita ikut buku dari chef Zubaida Che Pa..memang tidak pernah menghampakan.... 


    KEK COKLAT KUKUS
    Sumber : Buku Chef Zubaida

    Resepinya :

    Bahan-Bahan (A)

    100 gm serbuk koko ( saya guna 80gm)
    250 gm gula pasir ( saya kurangkan kepada 180 gm )
    1 tin susu cair
    200 gm minyak masak
    250 gm susu pekat manis

    Bahan (B)
    150 gm tepung gandum
    1 s/t soda bikarbonat
    1 s/t serbuk penaik
    4 biji telur B



    Cara-Cara.

    1. Campurkan bahan (A) dan kacau sebati
    2. Masak atas api seketika
    3. Di bekas yang berasingan pukul telur dan curah ke dalam adunan A
    4. Akhirkan sekali masukkan tepung dan serbuk koko yg telah diayak.
    5. Guna mixer dengan perlahan dan kacau hingga tepung tidak bergentel (sekejap sahaja) (saya guna whisk jer)
    6. Kukus selama 1 jam 30 minit dan taburkan choc toping (hias ikut suka)

    October 20, 2011

    BINGKA PANDAN

    Assalamualaikum.....



    Kuih ni kita buat untuk dijual di opis kita.. mana ke tidaknya..opis baru beroperasi , tapi cafe dan kedai serbaneka tak ada..jadi kita ambil peluang buat kuih yang amat mudah ini untuk dijual.... habis licin sebab sedap..


    terima kasih ya buat empunya resepi terutama si Nieza yang dok tayang kuih tu semalam.....

    tapi untuk nota kita..lain kali kena buat 1 1/2 adunan..baru cantik tinggi...



    Resepi asal: joayee myresipi.com
    Copy dari : Nieza

    Bahan-bahan ( 6 org )
    • 1 cup gula
    • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
    • 2 cup tepung gandum
    • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
    • 2 tbs butter
    • 3 biji telur
    • 1/2 tsp garam
    • colour hijau
    • bijan
    Cara-cara
    1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
    2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
    3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

    October 14, 2011

    KUIH BAKAR PANDAN

    Assalamualaikum....



    Jumpa lagi..

    dah beberapa hari ini kita sangat sangat sibuk sehingga tiada masa ke dapur... cuma sempat jalan jalan cuci mata di blog teman teman... 


    Tapi bila petang semalam cik abg balik dok tanya..apa makan ada untuk minum petang..terkedu kejap kita..sebab tak buat apa2 ...

    Jadi hari ini sebelum dia balik keje.... kita intai intai rumah si Anna Qawina.. dan buat Kuih Bakar Pandan...mmm..memang sedap dan manis nya pun ok..(kita kurangkan sikit kuantiti gula)


    Terima kasih yang empunya resepi..... layan diri ya.....(maaf potongan sememeh sebab nak cepat..belum sejuk betul)



    KUIH BAKAR PANDAN

    Bahan-bahan :
    • 1 cawan tepung gandum
    • 1 cawan gula*Ana guna gula castor
    • 1 cawan air pandan
    • 1 cawan santan
    • 1 cawan susu cair (sejat)
    • 3 biji telur
    • Sedikit pewarna hijau
    • Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka 
     Cara-cara :



    1. Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan*Blender basah masih blm berganti, jadi Ana guna mixer je..*
    2. Blender hingga sebati
    3. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.*Adunan ni macam cair sikit, teruskan je..
    4. Taburkan bijan (jika suka)
    5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak. Untuk dapat kan permukaan yg berkerak/garing bolehlah tambah masa membakar. 

    October 11, 2011

    PUDING ROTI MARBLE

    Assalamualaikum.....



    beberapa hari ini memang mood untuk ke dapur tu hilang..mood makan memang ada..hehehe.... niat hati memang tinggi..tapi bila dok landing atas katil..tengok tv malas la pulak nak ke dapur....

    Hari ini buat permulaan bagi mood yang ala ala ni... kita buat puding roti marble...buat makan makan petang selasa ni... 

    Resepi yang amat simple dan sedap....terima kasih wat penyumbang resepi ya...


    PUDING ROTI MARBLE

    Bahan-bahan :
    • 10 gm serbuk agar-agar
    • 1/2 cawan gula pasir
    • 3 cawan air
    • 4 keping roti *
    • 2 biji telur ayam *(telur ayam tau! bukan telur itik atau lain-lain..hehehe)
    • 1/2 cawan susu pekat manis *
    • 1 tin susu cair (400ml) *
    • 1 sudu teh asen vanilla *
    • 2 sudu besar majerin
    • 2 sudu besar serbuk koko ATAU 1/4 cawan serbuk milo
    • 1 atau 2 pewarna kesukaan



    Cara-cara :
    1. Masak serbuk agar-agar dan juga gula bersama air di atas api dapur.
    2. Sementara itu, masukkan bahan-bahan bertanda * ke dalam mesin pengisar(blender) dan kisar halus. (Pastikan mesin pengisar anda tak ada rasa cili yer.. Nanti jadi puding cili marble pulak..hihihi)
    3. Tuang bahan kisar ke dalam larutan agar-agar yang mendidih.
    4. Kacau sentiasa hingga larutan agak pekat.
    5. Masukkan majerin dan kacau hingga larutan menggelegak. Tutup api dapur.
    6. Bahagi larutan puding kepada 3 bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan serbuk koko dan digaul sebati, satu bahangian dicampur dengan pewarna pilihan dan satu bahagian dibiarkan dengan warna asal atau boleh juga kalau nak diwarnakan.
    7. Basahkan loyang atau acuan pilihan dan sendukkan larutan puding berselang-seli setiap bahagian. Keraskan samada pada suhu bilik atau di dalam peti sejuk.


    October 8, 2011

    KUIH KUKUS BAWANG GORENG


    Assalamualaikum...


    Dua tiga hari lepas kuih kukus bawang goreng Izah the very popular di blog teman teman... Kita tengok ada dua tiga orang teman teman blog dah mencuba resepi ini.. Hari ini kita pulak nak mencuba...

    Masa mengukus nya pun dah terbau wangi bawang goreng...belum rasa lagi.... bila ngap masuk mulut jer....hmmmm.... tiada yang tak sedap..semuanya sedap belaka....hehehehhe.. macam talam berlauk plak rasanya....



    Terima kasih ye wat mek Izah yang sudi berkongsi resepi..


    KUIH KUKUS BAWANG GORENG

    3/4 cawan + 2 sb tepung gandum 
    1/4 cawan tepung ubi kayu
    1/2 cawan gula halus
    1 cwan air pandan *5-7 helai daun pandan
    1 cawan santan pekat
    sedikit pewarna hijau apple * jika suka
    1/2 genggam bawang goreng

    caranya:

    Panaskan kukusan. 
    Campurkan semua bahan di atas kecuali bawang goreng.
    Kemudian blend/ kisar sehingga sebati.
    Masukkan ke dalam mangkuk, masukkan bawang goreng. Kacau-kacaukan.
    Kemudian tuang ke dalam loyang yang telah disapu minyak.
    Kukus sehingga masak (30-40 minit).
    Tunggu sejuk kemudian hidang.


     *kuih ni dapat kecik comel je.  Kena gunakan loyang palingg kecil.
    *disyorkan menggunakan bahan2 semula jadi. Contoh: bawang goreng buat sendiri, santan perah dan daun pandan.
    *bawang goreng kena letak sikit aje, nak kasi rasa lite lite gitu. Dalam gambar tu, saya letak terbanyak bawang goreng nyer. sedikit menjejaskan rasa. 



    October 7, 2011

    APAM BELANG @ PELANGI

    Assalamualaikum.....




    Apam belang a.k.a Apam Pelangi ni kita nampak di rumah Bundo.. sebenarnya dah lama tak buat apam ni..dulu kita ada buat tapi ikut resepi dari majalah macam di SINI.. dan SINI.. bahan2 nya tetap sama ..cuma caler jer lain..


    Kita buat untuk makan makan di pejabat..sebab hari ini hari Jumaat (sedekah lah gitu)....


    Terima kasih yang empunya resepi.... kita minta izin salin kembali resepi dari rumah Bundo... 

    APAM BELANG

    by: Shamama
    Sumber: Ita Masam manis

    sumber : gee

    Bahan-bahan:

    4 biji telur
    2 sudu teh ovellet
    1 sudu teh esen vanila
    300 gm tepung gandum
    220 gm gula halus
    250 ml santan kara (shamama guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air)
    1 sudu teh baking powder
    pewarna




    CARA2NYA :


    Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
    Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
    Masukkann tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
    Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
    Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...