Total Pageviews

December 24, 2011

MUFIN DURIAN KUKUS

Salam hari Sabtu.....


 
Hari ini dah tentu ramai yang balik kampung, menghadiri kenduri atau majlis majis keramaian.almaklumlah cuti panjang....

Malam tadi kat tol jalan duta pun jem teruk..banyak kereta menghala ke utara... apa pun semoga semua nya selamat ke destinasi masing masing....

Pagi pagi ni..walau pun keadaan diri yang masih kurang sihat (demam)..kita buat Mufin Durian Kukus ... ni bukan apa menghabiskan stok durian dalam petiais kit tu... memang gebu dan enak rasa mufin ni....manis nya kita kurangkan sikit...almaklumlah umur meningkat...tapi memang marvelous...

Terima kasih buat penyumbang resepi..minta izin ya...

Mufin Durian Kukus
Resepi:Rahel

Bahan:

250g tepung gandum*
200g gula kastor
2 biji telur saiz L,dipukul ringan guna garpu
1 sudu teh serbuk penaik*
1 sudu teh soda bikarbonat*
1/2 sudu teh garam halus
300g isi durian,dilenyek halus*
240ml minyak masak

sedikit pewarna hijau (kita hanya letak sedikit warna kuning)

Cara:

1.Ayak bahan bertanda* ke dalam mangkuk.
2.Kemudian masukkan bahan yang lain,kecuali pewarna hijau.Kaup balikkan
   hingga rata.Kemudian ambil 3 sudu besar adunan dan beri pewarna hijau.
3.Sudukan adunan warna asal ke dalam acuan hingga 3/4 penuh.
4.Beri masing-masing sedikit adunan hijau dipermukaan.
5.Kukus dengan api kuat selama 15 minit.




7 comments:

  1. Assalamualaikum Naz,
    waduh mmng gebu je muffin durian tu..banyak lagi ke stok durian..harum je satu rumah kan bila ada durian ni....bubur kat bawah tu pun kegemaran akak..sedapnya..

    ReplyDelete
  2. slamat petang Naz...
    wah..sedapnya ada muin duyan petang ni..sedap gandingkan ngan secangkir teh panas..

    Tima kasih dah sudi mencuba mufin duyan..

    ReplyDelete
  3. Naz.....akak x pernah buat kek/apa2 dgn durian, nk cuba la.

    ReplyDelete
  4. salam kaknaz...segala nya durian kalau tengah musim ni ye kak..hehhehe...saya pernah buat kek durian tapi tak menjadik..masa buat tu saya baru lagi nak belajar baking2 kek ni...tu yg sampai sekarang cam fobia nak cuba buat lagi kek durian...lain kali leh cuba resepi akak ni..:)

    ReplyDelete
  5. Assalam kak, lama tak bw sini..wahh sedap tgk muffin gebus tu..sure wangi bau doyan tu kan.

    Salam Tahun Baru buat akak sekeluarga. semoga thn baru ni lbh baik dr thn sebelumnya..insyaAllah:)

    ReplyDelete
  6. AS-SALAM Nazrah
    GEBUNYE MUFFIN DURIAN TU..NPK SEDAP MUFFIN TU..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...