Total Pageviews

December 17, 2011

CUCUR UDANG

Salam Hari Sabtu....




Hari ini kita rajin rajin kan diri di dapur. Teringin nak makan cucur udang.. udang yang ada kat atas nya pun kecik jer... sayar pun tak banyak.

Kita intai2 rumah Noor Masri..jadi minta izin kita lampirkan resepi...

Untuk sosnya..kita guna yang dalam botol jer...buat alas alas perut gitu..


CUCUR UDANG
Sumber : Noor Masri

Bahan-bahan:

*disebabkan akak buat main campak2 je jd sukatan yg tepat tak de, pandai2 la ekjas ye

Tepung gandum
Udang kertas - buang kepala
Sayur - samada taugeh @ kucai @ daun bawang @ kangkung @ kobis @ sawi...sume akak taruk kalau ada
Bawang besar - dimayang
sket serbuk kunyit
Garam & air secukupnya

Cara membuat:

Bancuh semua bahan, pastikan jgn terlampau pekat.
Panaskan minyak yg banyak, ambil sesenduk adunan lalukan tepi kuali biar ianya turun dan jd agak nipis. Goreng hingga kekuningan.
Angkat dan potong kecil sebelum dihidangkan bersama bahan cicahan yg digemari. 


7 comments:

  1. kak nazrah..cucur udang kalau waktu hujan2 ni memang nikmat je makan..hehehhe..saya pun kadang2 tak rajin nak buat sos sendiri..pakai sos botol je...kekeke..kecuali dah teringin sgt2...hehehhe

    ReplyDelete
  2. Assallamulaikum kekanda Nazrah..
    Sedapnya cucur udang akak. Nampak garing.. Naz suka mkn cucur udang cicah sos cam akak ni...

    ReplyDelete
  3. salam....sedapnye cucuq udang kak naz... dpt mkn petang2 ni ngan teh o memang layan.. kuahnye tu pulak rasa pedas2 manis.. fuhhh... terangkat!

    ReplyDelete
  4. sedapnyer! mmg makan cucur udang tgh2 hujan lebat, pekena pulak teh O panas.. terasa bahagia duk kt kampung.. hehe

    ReplyDelete
  5. salam kak naz - cicah kuah kacang best ni...

    ReplyDelete
  6. Salam Naz....ini memang menu akak kalau hari Sabtu...kalau tak ada plan apa-apa...mengadap TV kena cucur udang panas-panas cicah sambal tumis atau kari yang ada...bubuh pula teh tarik.....mak ai memang tak bangunlah...tak kiralah..shah rukh khan..amir kan...apa kan pun janji makan

    ReplyDelete
  7. sedapnya naz....
    terasa lembut dan rangup bersatu dalam mulut...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...