Total Pageviews

October 20, 2011

BINGKA PANDAN

Assalamualaikum.....



Kuih ni kita buat untuk dijual di opis kita.. mana ke tidaknya..opis baru beroperasi , tapi cafe dan kedai serbaneka tak ada..jadi kita ambil peluang buat kuih yang amat mudah ini untuk dijual.... habis licin sebab sedap..


terima kasih ya buat empunya resepi terutama si Nieza yang dok tayang kuih tu semalam.....

tapi untuk nota kita..lain kali kena buat 1 1/2 adunan..baru cantik tinggi...



Resepi asal: joayee myresipi.com
Copy dari : Nieza

Bahan-bahan ( 6 org )
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan
Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

14 comments:

  1. baguzznya jual kat kengkawan, dapat tambah duit poket..bingka pandan nampak sedap tu sebab tu licin..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Naz,
    mmng sedap kuih bakar pandan ni, akak pun dah pernah buat ikut resepi ni..mmng sedap..terliur je tngk tang kerak2 tu...sedap sangat..

    ReplyDelete
  3. nak try buat gakla yg ni..sedap ni...

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Naz

    memang sedap kuih bakar pandan ni. k.ct kalau buat pun akan makan separuh dari loyang tu. tambah2 kalau ada kerak2 kat atas dengan tepi lagilah yang itu habis dulu..hehehe

    ReplyDelete
  5. salam kaknaz - tema pandan jugak ye. bingka ni mmg sedap. dah pernah cuba resepi ni.

    ReplyDelete
  6. sedapnyer.. ada beza ke bingka ngan kuih bakar? lebih kurang je nmpk nya.. tun suka mkn kuih bakar.

    ReplyDelete
  7. Kak Naz,sy pon wat bingka arini,tapi xn3 lagi,sekbek dah mkn tadi,kalo xmmg dah terliur nengok kuih akak nih..

    ReplyDelete
  8. Kak,cara2 yg no 4 tuh apa kak,no phone akak ke,hihi..

    ReplyDelete
  9. salam naz..akak baru tgh membakar kuih ni..x tahan tgk nieza tayang2 dr finland..xde lah npk nipis kuih ni naz..

    ReplyDelete
  10. suka resepi joayee ni..lemak manis je...pandainya akak kuarkan kuih dari loyang cam ni..saya ni terhegeh2 je kalau nak kuarkan...kekkeke

    ReplyDelete
  11. kak naz...resepi puding marble roti tu...saya sukat satu cawan penuh agar2 tali....mula2 saya rendam kejap agar2 tu biar dia lembut skit..lepas tu sukat satu cawan....lepas tu sambung rendam balik biar 2 jam..:)

    ReplyDelete
  12. just went through your other blog :) ride on! :)

    ReplyDelete
  13. asalam kak naz cyng, rajinnya buat jualan tu...murah rezeki kalau abis licin kuih tu kak dan memang sedap kan..:)

    ReplyDelete
  14. bundo dah buat. amek resepi dari nieza gak. terbaek....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...