Total Pageviews

October 14, 2011

KUIH BAKAR PANDAN

Assalamualaikum....



Jumpa lagi..

dah beberapa hari ini kita sangat sangat sibuk sehingga tiada masa ke dapur... cuma sempat jalan jalan cuci mata di blog teman teman... 


Tapi bila petang semalam cik abg balik dok tanya..apa makan ada untuk minum petang..terkedu kejap kita..sebab tak buat apa2 ...

Jadi hari ini sebelum dia balik keje.... kita intai intai rumah si Anna Qawina.. dan buat Kuih Bakar Pandan...mmm..memang sedap dan manis nya pun ok..(kita kurangkan sikit kuantiti gula)


Terima kasih yang empunya resepi..... layan diri ya.....(maaf potongan sememeh sebab nak cepat..belum sejuk betul)



KUIH BAKAR PANDAN

Bahan-bahan :
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan gula*Ana guna gula castor
  • 1 cawan air pandan
  • 1 cawan santan
  • 1 cawan susu cair (sejat)
  • 3 biji telur
  • Sedikit pewarna hijau
  • Sebagai hiasan- sedikit bijan jika suka 
 Cara-cara :



  1. Masukkan semua bahan ke dalam blender kecuali bijan*Blender basah masih blm berganti, jadi Ana guna mixer je..*
  2. Blender hingga sebati
  3. Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan bahan tadi kedalamnya.*Adunan ni macam cair sikit, teruskan je..
  4. Taburkan bijan (jika suka)
  5. Bakar 40 minit pada suhu 180c/ hingga masak. Untuk dapat kan permukaan yg berkerak/garing bolehlah tambah masa membakar. 

7 comments:

  1. sedap kaann...tanya iZah tu..hehe

    ReplyDelete
  2. Hisshhh sedap nyer letak bijan kat atas ruper nyer

    ReplyDelete
  3. sedap ni....suka yg kerakx2 tu...hehe

    ReplyDelete
  4. kuih ni tang kerak dia yg best...hehehhe..dah lama jugak tak buat kuih bingka resepi zana nih...tapi memang sedap resepi dia ni..:)

    ReplyDelete
  5. dah lama tak buat kuih bakar...sedapp..kita suka kerak2 yang kat atas tu..

    ReplyDelete
  6. Salam Kak..sedapnya tengok kuih bakar akak ni, ada kerak2 kat atasnya..Sukeeee...

    Dan jangan lupa yaaa..nanti datang ke rumah dan sudi-sudilah kiranya mengambil award dari saya....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...