Total Pageviews

October 7, 2011

APAM BELANG @ PELANGI

Assalamualaikum.....




Apam belang a.k.a Apam Pelangi ni kita nampak di rumah Bundo.. sebenarnya dah lama tak buat apam ni..dulu kita ada buat tapi ikut resepi dari majalah macam di SINI.. dan SINI.. bahan2 nya tetap sama ..cuma caler jer lain..


Kita buat untuk makan makan di pejabat..sebab hari ini hari Jumaat (sedekah lah gitu)....


Terima kasih yang empunya resepi.... kita minta izin salin kembali resepi dari rumah Bundo... 

APAM BELANG

by: Shamama
Sumber: Ita Masam manis

sumber : gee

Bahan-bahan:

4 biji telur
2 sudu teh ovellet
1 sudu teh esen vanila
300 gm tepung gandum
220 gm gula halus
250 ml santan kara (shamama guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air)
1 sudu teh baking powder
pewarna




CARA2NYA :


Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
Masukkann tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)

8 comments:

  1. cantik belang apam tu kak..
    nakkk sepotonggg...

    ReplyDelete
  2. Kak naz,cantikkk sgt kak belang apam tu..Xpernah try lagi apam belang nih..Nmpak sedap..

    ReplyDelete
  3. menarik pulak kaler belang apam naz ni.:))

    ReplyDelete
  4. kalau kuih/kek yg di kukus mmng menjadi kegemaran akak tawwwww...rasa nak buat je skrng...ada lagi tak, rasa sepotong..hehehehehe...

    ReplyDelete
  5. kak naz, tun dh try buat nii.. mmg sedap dan lembut..

    ReplyDelete
  6. cantik!!sekarang semua pakat buat kek apam belang..nak kena cuba jg ni..:)

    ReplyDelete
  7. Assallamualaikum kak.
    Cantiknya kak belang apam pelangi akak ni.. Warnanya yg lembut tu memikat sungguh laaa...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...