Total Pageviews

May 27, 2011

AGAR AGAR SANTAN GULA MERAH


Assalamualaikum..... hari ini kita layan lagi agar agar..kali ini agar agar gula merah. Bukan aper..sebab abang kita memang suka makan agar agar  dan kita pun memang nak menghabiskan stok agar agar serbuk tu.  Memang sedap rasa agar agar gula merah ni.... tak rugi nak mencuba...



AGAR AGAR SANTAN GULA MERAH
Sumber : Nazrah Bakery


Bahan -bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula merah
  • 1/4 cawan gula pasir
  • 900 ml air
  • 120ml air ( sy guna 100ml santan kotak + 20 ml air)
  • 2 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan


Caranya:
  • Masak air dengan gula merah, gula pasir dan daun pandan
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk.

4 comments:

  1. amboi.. version gula merah pulak dah.. lagi suka!!

    ReplyDelete
  2. sedap-sedap...nieza pun suka mkn agar-agar juga...:)

    ReplyDelete
  3. sedap ni..cantik pulak tu..mula2 akak buat dulu santannya tak naik.habis dia sapu rata..hehe..
    agar2 kat bawah tu pun sedap gak.

    ReplyDelete
  4. ita selalu fail buat agar2 ni... selalu dia bercampur tak mau terasing macam ni...
    cantik nampak kalau terasing macam ni kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...