Total Pageviews

May 28, 2011

KEK TAPAI BIJAN HITAM


Assalamualaikum....





Kelmarin kita tengok kat rumah KCt ada kek tapai bijan hitam. Memang sesuai sebab ada satu bekas tapai ubi lagi kat dalam aisbok kita.

Kita start buat kek ni kul 8.00 malam dan ambil gambar pun tengah tengah malam. Dan yang sepotong tu pun kita yang habiskan ..hehehhe..tapi u..memang gebu dan sedap kek ni...manisnya memang sesuai sangat....lain kali kita boleh ulang lagi kek ni...

Jadi kita minta izin Kct untuk salin resepinya... 



 




Dari rumah : KCt (Dari Dapur Ct)

Bahan :

200 gm marjerin
150 gm gula pasir
250 gm tapai ubi - di lecek dan buang tulang tengahnya
4 biji telur
200 gm tepung gandum
15 gm tepung jagung
1/2 sudu teh baking powder
4 sudu teh bijan hitam
2 sudu makan kismis hitam

Caranya
1. Pukul gula dan marjerin hingga rata. Tambahkan tapai ubi, pukul hingga rata.
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga rata
3. Masukkan tepung gandum, tepung jagung dan baking powder yang di ayak. Gaul rata dan campurkan bijan serta kismis. Di gaul rata.
4.  Tuang dalam loyang 22 x 22 x 24 cm yg di glis dan di alas
5. Bakar hingga masak.

4 comments:

  1. trasa rasa je kat tekak kek ni. musti rasa lemak2 masam2 sikit kot.. uishh tak terjangka la rasanya...

    ReplyDelete
  2. Salam kak! kita ni kan kalau bab2 tapai ni boleh pitam sbb lamaaaaaa tk makan!!!!! sedapnyerrr! apa rasa kalau dibuat kek gitu ya? mesti sedap! ada bijan itam tu lggggg lah sedap!

    ReplyDelete
  3. tapai ubi tu cam ner yer kak...alahai jakun lak saya ni...hmmm cantik kek tu sure sedap tu..:)

    ReplyDelete
  4. tak boleh nak telah tapai ;-)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...