Total Pageviews

May 20, 2011

BINGKA LABU



Kita ada rasa kemusykilan semenjak dua menjak di dengan Labu. Minggu lalu cuba buat keria labu..hancus langsung tak jadi sebab lembek sesangat..dalam resepi kata 2 cawan ... kita letak nak habis satu beg pun tak boleh nak bentuk..last last masuk Mr M..ler...

Semalam kita buat plak Bingka Labu..bukannya baru sekali kita buat ni..dah berulang kali pun DISINI ...entah apa silapnya plak..lembek la pulak..kena makan ngan sudu lagi ...walaupun rasanya tak berubah tetap sedap..tapi kita jadi hairan dengan "Labu " ni..macam tak mesra jer ngan kita dah...


Puas kita tengok resepi balik..salah mata memandang ker..tak ler pulak..agaknya dah disumpah oleh Cik Labu kita ler gamaknya.... Tu ..kat dapur ada lagi labu 3 biji..nak buat aper lagi..naik takut la pulak..Kalau la si Mas tu ada kat sebelah rumah..boleh le dia wat macam2....lebih lebih lagi roti...huh huh...Tolong la bagi idea ...


Bahan bahan
5 biji telor
500 ml santan (atau 200ml santan kotak + 300ml air)
200g tepung gandum, 
180gm gula halus (atau nak manis tambah sendiri ler) 
1/2 c/t garam, 
1 c/t esen vanilla, 
450g labu manis, Kukus dan lecek hingga lumat.

cara2 

Panaskan oven pada suhu 180C, alas tin dengan mentega dan lapik ngan aluminium foil (kanan kiri biar lebih supaya senang angkat) atas aluminium foil pun sapu Mentega.
Semua bahan2 diatas kecuali labu di kacau dengan whisk hingga bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan labu,kacau hingga rata.
Tuang dalam tin dan bakar selama 40-45 minit (sehingga ada kerak sikit diatasnya).


7 comments:

  1. Assalam Kak,uish byknyer labu..bak cikit kak..sy ritu wat keria labu gak,alhamdulilah jadi jer,kak kukus2 mnja dah la labu tuh,agak2 empuk jer kak..Kalo wat lepat labu pong sedap gak kak..

    ReplyDelete
  2. W'salam.. memang labu tu kita kukus, nak wat lepat labu daun pisang pulak tak der

    ReplyDelete
  3. akak....kikiki...lawak baca n3 akak ni....
    cuba akak try roti labu @donut labu..mesti menjadi sebab tak guna labu banyak sangat...
    kalau betul2 berjiran...tak de hal akak anto rumah mas...boleh sama2 merasa kan kak....

    ReplyDelete
  4. akak, tadi dah komen tapi tak lepas pula... bingka labu memang sedap tapi bab mkn labu ni saya berangin skit...kalau ada dpn mata belasah juga...hehe

    kek coklat tu memang bestla kak..dh pernah buat dah resepi tu moist jer.

    ReplyDelete
  5. fuhh.. watpe beli byk2 labu tuuu? tgh murah ke? masa kt NZ dulu, time musim labu sedollar je sebijik labu. kat sini mahal laa pulak. tun duk tgk2 bingka labu nih, buat nyer x pun. hehe..
    ps: penah gak kene 'sumpahan' gini, wat kuih semua x jd eventho kuih yg biasa wat.. huhu..
    pps: nk gi umah akak gak, tp jauh beno laa KL tu ngan KB.

    ReplyDelete
  6. labu ade yg jenis kandung air

    ReplyDelete
  7. terus diana ingat bbrpa bulan lepas masa diana buat bingka labu... jadi tu mmg jadi tapii cam akak kata tu... lembik.. huhuu...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...