Total Pageviews

April 1, 2011

KUIH KOCI LABU LAGI.....


Selamat bersiaran kembali...jangan lah jemu jenguk jenguk rumah akak ni..sebab dalam dua minggu kebelakangan ni asyik asyik labu..tapi kali ini yang akhir N3 untuk labu...sebab labu dah habis..hmmm...syukur..kalau tak asyik memikir nak habiskan cik labu tu...

Hari tu akak buat koci labu tapi cepat sangat habisnya..budak budak kat opis akak tu minta akak buat lagi sebab mereka tak puas makan.

Jadi hari ini akak projek koci labu lagi..tapi inti kelapa saja. (dulu inti durian ..KLIK sini) 


Untuk teman teman yang belum sempat untuk salin resepi ..akak C&P kembali resepinya disini...

Sumber : Dapur Suzi

Bahan2 dan Cara2:-

Untuk doh:
  • Labu kuning - potong kecil dan dikukus
  • Tepung pulut
  • Garam
  • Daun pisang yg dilayur
  • Minyak masak

Labu yg telah empuk dilecek. Kemudian masukkan sedikit garam dan tepung pulut sedikit demi sedikit dan sehingga terhasil doh yg tak melekat kat tangan..macam buat onde2/buah Melaka. Bahagikan doh kepada saiz yg dikehendaki..leperkan dan masukkan inti tutup rapat dan bulatkan..celup dengan sedikit minyak masak. Kemudian bungkus dengan daun pisang atau plastik atau buat macam saya buat..alas dengan baking paper yg dipotong kecil. Maklumlah payah nak dapat daun pisang kat sini....rasanya oklah..Dah tentu yg dibungkus daun pisang lagi sedap..aromanya tu....lagipun lebih asli. Ulanglah sampai doh habis. Lepas kukus hingga masak.

Untuk inti:
  • kelapa parut
  • gula melaka
  • gula pasir
  • daun pandan
  • air dan sedikit garam 

Larutkan gula melaka dengan air dan masukkan gula pasir dan kelapa parut. Masukkan daun pandan dan sedikit garam. Masak sehingga hampir kering dan melekit. Disebabkan takde kelapa parut fresh...maka saya gunakan kelapa parut kering. Untuk menambahkan rasa lemaknya saya tambahkan santan sedikit...dan masak agak lama. Beberapa kali tambah air.




3 comments:

  1. wahhh sedapnya kak kuih ni.. byk kali ulang tayang buat bertambah terliurla tapi tak berapa pandai nk balut kuih koci tu.buat mcm lepat bolehlah..hehe

    ReplyDelete
  2. adusssssss.......my paberet nih!

    ReplyDelete
  3. suka kuih koci...
    sedappnya....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...