Total Pageviews

April 9, 2011

ROTI YOGURT

Assalamualaikum...moga semua teman teman sihat hendaknya. Hari ini akak buat roti biasa yg macam roti benggali tu...sebab nak buat cicah ngan kopi atau serawa durian ... 

Ramai teman teman yg lebih mahir buat roti ..kalau tengok cantik cantik jer roti yang depa buat...tapi akak ni tak berapa pandai lagi...nak makan tapi malas sikit nak buat..jadi ambil jalan yang mudah saja..janji roti tu sedap dan gebu...


Buat teman teman dan rujukan semula..saya C&P resepi ini..minta izin dari empunya resepi...

Sumber : kak yani@myR

Bahan bahan

250 tepung roti
100g yogurt 
60 g susu 
25 g telur ( saya guna 1 biji telur)
20g gula (saya letak 30 g gula)
3 g garam
30g marjerin
3 gm dry yeast ( saya letak 1 1/2 sudu kecil)
sedikit kismis 
sedikit bread softener

Cara2

Masukkan semua bahan ke dalam Bread Maker (BM) On kan dan biar sampai masak (Macam akak buat ler)

Jika uli dengan tangan campurkan semua bahan dan uli hingga doh licin. Perap doh hingga 2 kali kembang. Tumbuk doh untuk keluarkan angin, kemudianbentukkan doh ke dalam beberapa bahagian. Tunggu hingga doh kembang lagi dan bakar pada suhu 170c selama 25 minit atau perang.

3 comments:

  1. wah nie mesti sedap nie kan.. sbb ada yogurt.. suka tgk.. cantik

    ReplyDelete
  2. mas dah try roti ni...
    memang best...

    ReplyDelete
  3. sedap roti ni dh try memang gebus..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...