Total Pageviews

April 15, 2011

KEK PISANG COKLAT

Semalam akak dah buat kek pisang...hari ni masih lagi buat kek pisang tapi kek pisang coklat. Adaptasi dari adunan yang sama cuma akak tambahkan coklat chip bagi menambah rasa.....




Kek ini untuk dibawa ke rumah Ibu yang akan mengadakan kenduri doa selamat untuk ibu akak menunaikan Umrah pada 18 April 2011. 
Sebulan dua ni mesti ramai antara kita yang akan pergi menunaikan Umrah kan...akak juga mendoakan agar selamat pergi dan balik....


Jom kita layan gambar Kek pisang coklat ni pulak....


Sumber : CMG (Kek Pisang Lembab)


BAHAN

250gm tepung gandum  )
1 s/t soda bikarbonat    ) diayak bersama 
1/2 s/t garam halus       )
15 g ovalette
150g gula halus
125 g mentega , dicair dan dibiarkan sejuk
100g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 s/t even vanilla , dilecek halus
100 g coklat chip ( Ni akak tambah)

CARA MEMBUAT NYA :

* Panaskan oven pada suhu 175C. Lenserkan tin dengan mentega dan ditaburkan sedikit tepung.
* Putar gula dan ovelette hingga sebati, masukkan telur dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan bahulu)
* Masukkan pisang dan gaul rata. Masukkan tepung berselang seli dengan mentega dan minyak jagung. Campurkan coklat chip.
* Tuang dalam tin dan bakar kira2 50-60 min (mengikut kesesuaian oven). 





4 comments:

  1. amboii..kek pisang lagi..
    geramnya tengok...
    gebu jerk kek tu...

    ReplyDelete
  2. sedapnyer kek pisang!!! tambah ngan choc chip, double sedap dia.. ^^

    tun mmg hantu kek pisang nih. kejap je licin bila ngadap tuh..

    ReplyDelete
  3. amboih kak... minggu pisang kat dapo akak skang ye?
    btw kek pisang ngan coklat mmg sedap...
    saye kalo ape2 kek pun, dpt makan ngan coklat ganache ke coklat cip ke, asal coklat la mmg x tolak punye..
    kalo x de coklat tu yg payah sket nak perabih..hehe...
    tu yg bdn makin kembang ni... adeh....

    ReplyDelete
  4. wahhh sedapnya kek pisang ni gebus jer. Didoakan semoga mak akak selamat pergi Dan selamat blk nanti.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...