Total Pageviews

April 6, 2011

BINGKA UBI GULA MERAH


Assalamualaikum....

Hari ini lepas antar anak balik ke rumah dari sekolah....penat rasanya .dan terus tak gi pejabat...ingat nak relax2 tengok TV tapi tak boleh lelap la pulak....otak asyik putar ligat memikir macam macam..apa kat dapur la..apa nak buat la...apa untuk N3 la...dan lalalalalaala...
 
Bila akak ke dapur..alamak..dapur akak dah tak der ..cuba tengok..rupanya dapur akak tu kena gi servis sebab sebelah tak nyala nya...my bibik tak bagitau rupanya org dari Rinnai tu dah ambil bawak pegi..habis tu..nak masak camni ni..tak der dapur...

Hmm....ubi dah siap parut..senang buat bingka ubi lagi la..tapi kali ni wat dengan gula merah plak..apa rasanya..

Resepi masih mengekalkan yang lama lama cuma akak gantikan ngan gula merah serta tambah sedikit warna coklat..

Masih sedap rasanya..lemak lemak gitu..dan yang penting sekali cepat jer laku kuih tu di rumah ni serta di pejabat akak...

Bagi yg nak resepi ... 

BINGKA UBIKAYU GULA MERAH


BAHAN2:

250g Gula Merah
2 biji Telur
800g Ubikayu Sagat - tapis airnya
400ml Santan (saya guna 200 ml santan kotak + 200 ml air)
Pewarna Coklat

CARA2:


Campurkan semua bahan2 menggunakan whisk.

2. Bakar suhu 170C selama 1jam 30min sehingga masak.
Sejukkan sebelum di potong.
  


5 comments:

  1. Assalamualaikum.. petang2 cam ninegok kuih bingak sdp betul le..lama x makn..nak kena cari ubi dulu leee

    ReplyDelete
  2. kak nazrah, sedapnyer.. nk kene pinjam cangkul gi gali ubi kayu nih =)

    ReplyDelete
  3. teringin jek nak rasa bingka ni.duu2 masa kecik tak brapa suke ngat makan bingka.dah naik dewasa ni sedap lak bingka2 ni

    ReplyDelete
  4. sedapnya bingka kak...suka part yg byk kerak tu...yg lain tak mau nk yg kerak tu jer...hehe

    ReplyDelete
  5. suka bingka...
    mas tak pernah buat..selalu beli jerk..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...