Total Pageviews

April 12, 2011

APPLE CRUMBLE


Lagi satu hidangan pencuci mulut yang akak sempat buat untuk teman teman kelmarin....Apple Crumble...yang ni memang akak suker..bau cinamon tu pun dah membuka selera..buatnya pun semudah ABC.....di tambah makan dengan aisrim...memang sedap....


Resepi dulu ada di sini tapi akak C&P lagi untuk teman teman 

APPLE CRUMBLE

Size: 6"x9" casserole
BAHAN2:
3 biji Epa Fuji - kupas kulit & hiris (akak guna epal hijau jer)
3 sb Gula Perang*
1 st Serbuk Kayu Manis* (* campur)
75g Tepung
40g Mentega
1 sb Gula

SOS KASTAD:
250ml Susu Segar
1 sb Gula
1 sb Tepung Kastad
1/2 st Esen Vanilla

CARA2:
1. Gris bekas kaserol and susun hirisan epal.
Tabur 1 sb gula campuran kayu manis.
Susun lagi hirisan epal & ulangi sehingga 3 lapis.
2. Campur tepung & mentega seperti serbuk roti.
Campurkan gula & tabur ke atas hirisan epal.
3. Bakar 180C selama 30 minit.
4. Campur rata kesemua bahan sos kastad.
Masak dgn microwave 4-5 minit, kacau setiap seminit. (k.nor masak cara double boiler)
5. Hidangkan Apple Crumble dgn sos kastad & aiskrim vanilla

8 comments:

  1. wahh sedap ni...suka mkn apple hijau tu...adehhh terliur la kak pos mai sini skit..hehe

    ReplyDelete
  2. memang sedap apple crumble ni kan?..apa lagi bila di makan dgn eskrim..
    meh kita tuko dgn cake takde telur nih..

    ReplyDelete
  3. kak nazrah.. sedapnyer!! tun plg suka bau cinnamon time tgh2 bakar duk dlm oven lagi.. harum satu rumah..

    ReplyDelete
  4. sedap ye apple crumble.. saye x pnh makan lagi..eheh..selalu nmpak resepi ni tp xde kekuatan nak mencube..bkn pe takut x termakan..manis kan?

    ReplyDelete
  5. perhhh..sedapnya....
    nak sikittt....

    ReplyDelete
  6. betul tu Naz bau cinnamon tu yg buat buka selera. Apple crumble makan dgn ice cream....yummmyyy

    ReplyDelete
  7. saya tak pernah cuba..kena masuk list nih...terliurrr nengok

    ReplyDelete
  8. Assalam akak,
    Wah nmpak cam sedap jer,slalu duk nmpak apple crumble nih kat umah kak hana,tapi xpernah try lagi..Takut nanti bila wat,kita jer yg nak kena perabis,tggu da tetamu bertandang leh la try..Msti wangi kan bau cinnamon..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...