Total Pageviews

April 24, 2011

BANANA YEAST BREAD

Assalamualaikum dan salam sejahtera ye wat teman teman. Jangan pula rasa bosan datang ke rumah akak sebab minggu ni akak asyik menayangkan koleksi masakan berasaskan pisang. 


Bila la nak habis pisang kat sini...masih lagi tak luak luak...kena lah akak cari lagi resepi di rumah teman teman. Hari ini akak buat Roti Pisang yang mana telah kali kedua akak buat. Memang gebu dan lembut roti ni...seisi rumah suka...laju je abisnya...Jom sarapan dengan roti pisang ni.



Dari rumah Izah dan mas  kak salin kembali resepinya...

Banana Yeast Bread

Resepi : jkitchenlog
Copy : Izahdaut 
dan Mas
Bahan :
  • 200 gr bread flour
  • 1 tsp instant dry yeast
  • 20 gr caster sugar
  • 150-160 gr banana puree (from 2 medium bananas)
  • 40 ml milk
  • 20 gr unsalted butter
  • 1/4 tsp salt
  • Mas , Izah dan akak  tambah setengah biji telur

Cara membuatnya :
  1. Combine bread flour, yeast, and caster sugar in a bowl. Make a hole in the center. Add banana puree and milk. Mix well.
  2. Add butter and salt. Mix until dough is smooth and glossy - it will be very sticky. Cover and rest for 1 hour.
  3. Punch dough down and set aside for 10 minutes. Grease and flour a baking pan.
  4. Spoon dough into the prepared pan and use a spatula to smooth the surface. Cover or spray with water (to prevent skinning) and let rise for 1 hour.
  5. Preheat oven to 180C. Bake for 20-25 minutes. Cover with foil to prevent excessive browning.
  6. Nota : Doh roti ni agak lembik sikit, jadi Mas dan Izah tambah 2 sudu besar tepung lagi. (seperti mas Akak pakai BM jer untuk menguli )



5 comments:

  1. ha ah la kak, memang lembut dan wangi roti ni kan..dah habis ke belum pisang nye.meh campak sikt kat saya kak..hehe

    ReplyDelete
  2. wah ada dah roti pisang ..npk pun lembut tu..mkn begitu saja pun sdp..

    ReplyDelete
  3. wahhhh...lembut dan gebunya roti pisang akak tu..
    sedapp kan kak..mas pun suka....

    ReplyDelete
  4. haa.. arini baru tenet ok sket.. dr semlam nk usha xdpt.. hihi.. sedapnyer.. dh abih ke kak?? br nk merasa seketul dua nih..

    ReplyDelete
  5. Salam kak..tak abis2 lg yaaa pisangnya...bak sini jelah sesikat dua....

    Apa-apa pun apam pisang coklat akak itu hari memang mabelessss..lembut & gebussss jeeee...i like it..Thanks for the resipi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...