Total Pageviews

April 20, 2011

BANANA MUFFIN


Minggu ni akak nak jadikan minggu pisang la pulak....banyak sangat pisang sampai tak sempat nak buat apa2....naik berulat la sudah...

Godek godek di My resepi saya jumpa resepi yang sungguh mudah dan enak dimakan..Banana Muffin...

Tak payah kecah kecah dapur..semua pakai wishk saja....aduk aduk terus boleh di bakar....


Akak dapat resepi dari MR tetapi lupa plak dari sapa..cari cari balik tak jumpa la..minta izin ya empunya resepi..akak salin semula untuk rujukan akak. 

Sumber : MyResipi...

Bahan kering
250g tepung gandum(diayak)
250g pisang (yang masak n dilenyek)
160g gula perang lembut
1 sdk soda bikarbonat
Secubit garam
1 sk esen vanilla (akak tambah sendiri)

Bahan basah
175ml minyak masak
175ml susu cair
1 biji telur

- Campurkan kesemua bahan kering ke dalam bekas adunan
- Campurkan kesemua bahan basah dalam bekas yang berlainan dan semua bahan dipukul sebati.
- Tuang bahan basah ke dalam bahan kering. Kacau hingga sebati
- Tuangkan adunan ke dalam bekas muffin separuh penuh.
- Bakar pada suhu 180 celcius selama 20-25 minit




9 comments:

  1. wahh..cantiknya mapin tu....
    gebu jerk....

    ReplyDelete
  2. salam..boleh tukar suka same suka ni...sdp muffin ada pisang

    ReplyDelete
  3. Mas - memang gebu dan sedap sangat

    Sheila - boleh sudi sudi kanlah

    ReplyDelete
  4. amboi kak..pisang lagi yer....sedapnya muffin pisang tu rasa nk ngap jer....hehe

    ReplyDelete
  5. salam ziarah dan ukhwah,
    banyaknya menu kat sini, cantik kejadian muffin tu

    ReplyDelete
  6. Kak Naz...memang gebu dan sedap...boleh dicuba...ada pisang kat rumah nie...mintak izin nak guna resepi yer!

    ReplyDelete
  7. wahh.. pisang dlm fridge tu x hbs2 lg. tun baru tau ada pisang yg sedap wat goreng je (tun xtau nama2 pisang nih.. huhu..) tp pisang yg beli tu xsedap langsung wat kuih.. wat cekodok pun x sesuai..uwaaaa.. nk wat mapin pisang jugak!!

    ReplyDelete
  8. muffin pisang memang best... cantik pula tu.. suka tgk.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...