Total Pageviews

January 30, 2011

BINGKA PISANG MASAM MANIS

 Salam hari Ahad..pagi ini mendung saja..nak bangun gi opis tu malas. Tadi malam balik dari Acara Reunion Akak sempat lagi membuat bingka Pisang sebab pisang yg dibekalkan oleh Ibu dah nak busuk... Cadang nak bawa anak anak gi mandi kat KLCC tapi cuaca gelap sesangat...jalan pun mesti jam sebab ada raptai Hari Wilayah dan mungkin shooping mall pun penuh sesak.


Macam biasa ..akak salinkan resepi ni untuk kawan2 semua.. Resepi di sama macam resepi Bingka Sukun tapi akak gantikan saja dengan pisang..hehehe..


450-500 gm Pisang (di lenyek)
4 biji telur
200g tepung gandum
180g gula
300ml santan - (akak guna santan kotak KARA)
150ml air
1sk esen vanila
1sk garam
sedikit pewarna kuning
sedikit bijan (jika suka)

CARANYA

Satukan semua bahan di atas dikacau rata sehingga gula larut & tepung tidak bergentil.
Lenserkan loyang/acuan dengan butter/minyak masak
Tuangkan adunan tadi dan taburkan sedikit bijan (jika suka)
Bakar dalam oven suhu 180-200°c selama 40-45minit
*Biarkan betul2 sejuk barulah dipotong.


2 comments:

  1. wah sedapnya..banyak kerak tu yang suke tuuu

    ReplyDelete
  2. akak, saya sukalah bingka ni...part kerak tu yg suka sgt..haha nk cuba lah nanti resepi akak ni..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...