Total Pageviews

March 8, 2011

APAM SALJU DIKALA HUJAN


Assalamualaikum.  ..kat luar tu hujan bukannya main lebat. Nak keluar beli kuih minum petang..tak kuasa. Mr S plak ada di rumah..jadi dok pikir kuih aper yang sedap di makan waktu hujan begini...tentunya Apam ler..

Jadi akak wat la Apam Salju di Kala Hujan..hahahahah. Ok tak nama nya tu..tak kisahlah kan..asalkan dalam kategori apam. Apam ni memang sedap dan lembut ... kalau ikut sukatan gulanya..memang ngam ngan selera dalam rumah ni....

Kelapa parut ni bibik beli kat kedai runcit depan rumah..Mak aii..mahalnya kelapa ..RM1.10 untuk 1/2 biji yang siap di parut..

Kalau kat rumah org tua..kutip jer ..parut sendiri free lagi..tapi kat KL ni memang wat duit..huhuhu..bahagianya duduk di kg kan...


Resepi ni akak dah wat ari tu ikut dari rumah ratu talam kita si Yatie..
Izinkan akak salin resepinya ye Yatie...


SUMBER : YATIE
Bahan-bahannya.
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn brown sugar
  • 3/4 cwn gula pasir(dua2 gula pasir pun takpe)
  • 2 1/2 cwn air
  • 2 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara
  1. Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
  2. Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.
** boleh di letak sedikit warna pilihan.


Selamat mencuba ye ...

8 comments:

  1. assalamualaikummmmm....
    aku nih kan pantang tau nampak apam! jap ah nak tengok ader nasi lebih tak!

    ReplyDelete
  2. mas pun pantang nampak apam..
    terliur jer..he..he..

    ReplyDelete
  3. eh eh..kita pun pantang gak..pantang nampak tau...apa2 yg nampak tu pantang aje...nak buatnya tunggu jela kalo ujan..haha...cantikla apam tu, kalau saya buat dah kompom bercampur kaler dia...

    ReplyDelete
  4. bestnya dapat makan apam hujan2 ni...

    ReplyDelete
  5. ha ah..sejuk2 makan apam ngan kopi o..perhhh...

    ReplyDelete
  6. sedapnyer nmpk apam tuh.. kaler faveret lak tuh.. pink! lg laa terliur..

    ReplyDelete
  7. sedapnya apam.... nieza kalau buat apam ni kan kak 10 ketoi sekali ngadap jer ni...hehe

    ReplyDelete
  8. Terima kasih buat semua teman teman yang datang jenguk apam salju kita...:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...