Total Pageviews

March 16, 2011

AGAR AGAR ROTI



Salam buat semua...dah dua tiga hari ini akak tak ada N3 kat blog ni....ye la ..baru balik dari outstation (Segamat) jadi tak sempat nak meng update blog ni...pas tu keje dua tiga hari ini bz sesangat...bila sampai rumah letih la sudah...


Jadi hari ini akak masih lagi berexperiment menghabiskan saki baki roti yg keras hari tu..hehehehe... hari tu dah buat bingka roti bersos kastard ..hari plak akak buat agar agar roti..
Akak nampak resepi ni kat rumah si Mas..(Dunia Ku) ...buat teman teman akak salin kembali resepi nye yer.. izin kan yer Mas...



Agar - agar Roti
Sumber : Mas Duniaku

Bahan :
·                     20 gram agar2 bertali @ sepeket  
           serbuk agar2  - 10 gram
·                     6 cawan air 
·                     gula pasir - ikut manis @ 200gram
·                     1 tin susu cair
·                     6 keping roti - Mas guna kulit roti sekali
·                     1 biji telur
·                     3 jenis pewarna (akak tak wat..cuma 
            letak sedikit coklat paste)
·                     1 sudu teh esen vanila 

Cara membuatnya :
1.                  Roti ,susu cair dan telur disatukan, apabila roti kembang, blender hingga halus.
2.                  Agar - agar direndam sekejap kemudian toskan, satukan agar - agar dengan 6 cawan air dan masak hingga agar - agar hancur dan tapis. Masukkan semula kedalam periuk.
3.                  Masukkan gula ikut manis sendiri, apabila gula sebati masukkan bahan - bahan yang diblender tadi. Kacau sekejap dengan api perlahan hingga mendidih sikit dan terus tutup api.
4.                  Bahagikan ke-3 bahagian dengan tiap2 bahagian dibahagi sama banyak dan masukkan warna tiap2 bahagian tu dan kacau rata.
5.                  Tuang 1 warna ditengah loyang hingga habis ( sekali tuang habis 1 warna ) dan diikuti dengan warna lain juga ditengah loyang, tak payah tunggu keras.
6.                  Sejukkan didalam peti sebelum dipotong.





4 comments:

  1. Assalammualaikum kak...salam rindu....hehe patutla lama x bersiaran jln2 yer...haha btw sedapnya tgk agar2 ni suka ler agar2 roti ni lama dh tak buat.

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum akak =) cantiknyer mould.
    lama x balik segamat, rindu lak kt kg hubby.

    ReplyDelete
  3. w.salam...terima kasih wat Nieza dan Tun yg melawat akak...kat segamat masih trauma banjir ari tu..baju dan seluar lelong RM1 ke RM5..tapi yg dah kena banjir ler....

    ReplyDelete
  4. canteknye la ha mould utk puding nii...suke sangat2...gambo pun canteekkk...h
    uwaa...nanges tgk..hhhh

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...