Total Pageviews

February 27, 2011

BANANA YEAST BREAD


Ni semua gara gara si Mas dan  Izah .kebetulan ada pisang 3 biji lagi yg nak naik kusam..penat pun penatlah..janji roti Banana Yeast Bread ni mesti jadi untuk wat sarapan esok. 

Betul kata si Mas, mula mula tu tengok lembek semacam jer adunan dia..naik takut gak ..kita punya lah tambah tepung sikit ..rupa rupanya tak tengok teliti resepi..kena ceduk pakai spatula bukan uli macam roti..huh huh..abis melekat lekit...

Tapi kejadian tu tak mendatangkan apa apa masalah besar sebab roti ku memang naik dan sewaktu membakar pun..harum bau pisang tu memang memang wangi...

Minta izin teman teman turunkan resepinya...

Banana Yeast Bread

Resepi : jkitchenlog
Copy : Izahdaut
Bahan :
  • 200 gr bread flour
  • 1 tsp instant dry yeast
  • 20 gr caster sugar
  • 150-160 gr banana puree (from 2 medium bananas)
  • 40 ml milk
  • 20 gr unsalted butter
  • 1/4 tsp salt
  • Mas dan Izah tambah setengah biji telur


Cara membuatnya :
  1. Combine bread flour, yeast, and caster sugar in a bowl. Make a hole in the center. Add banana puree and milk. Mix well.
  2. Add butter and salt. Mix until dough is smooth and glossy - it will be very sticky. Cover and rest for 1 hour.
  3. Punch dough down and set aside for 10 minutes. Grease and flour a baking pan.
  4. Spoon dough into the prepared pan and use a spatula to smooth the surface. Cover or spray with water (to prevent skinning) and let rise for 1 hour.
  5. Preheat oven to 180C. Bake for 20-25 minutes. Cover with foil to prevent excessive browning.
  6. Nota : Doh roti ni agak lembik sikit, jadi Mas dan Izah tambah 2 sudu besar tepung lagi. (seperti mas Akak pakai BM jer untuk menguli )

3 comments:

  1. akak...gebu dan lembutnya mas nampak roti pisang akak tu...
    menjadi kan walaupun adunan roti pisang ni memang lembik sikit masa menguli, tapi bila adunan dah naik..ok jer nak membentuknya..
    mas simpan 2 hari dalam bekas bertutup, masih lembut..best la roti pisang ni...mas suka..
    walau pun mas dah buat..geram betul tengok roti pisang akak yang cantik gebu tu...

    ReplyDelete
  2. ye la mas...roti ni memang sedap..lain kali boleh diulang lagi...

    ReplyDelete
  3. akknya roti nmpk lagi gebu la..
    gambr pun cantiiiikkk..
    suke la

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...