Total Pageviews

February 4, 2011

APAM SALJU

Sebenarnya dah lama Akak teringin nak buat apam Salju yang dibuat dari nasi ni..tapi asyik tak sempat..ramai gak kawan2 lain dah tayang..kira kita ni tertinggal keretapi gak la..tapi entah macamana semalam petang balik dari pejabat dan terus ke dapur (mengemas sebab anak anak dan bibik tiada)..Laa..ada pulak baki nasi dalam rice cooker..esok kalau tak dikerjakan pasti basi..



 Apa lagi Akak pun terpaksa mengagahkan diri walaupun kepenatan buat la apam salju ni. Resepi ni Akak dapat dari rumah Yatie.


Tapi tengoklah..macam nak jadi tanah runtuh..retak menanti belah..huh huh...tapi rasanya memang sedap gila..tak de kelapa tengah malam Akak guna jer kelapa kering hehehe.
Pada Yatie (Sinar Kehidupan)..Izinkan akak copy resepi nya yer....

Bahan-bahannya.
  • 2 cwn nasi
  • 2 cwn tepung gandum
  • 2 cwn tepung beras
  • 1 cwn brown sugar
  • 3/4 cwn gula pasir(dua2 gula pasir pun takpe)
  • 2 1/2 cwn air
  • 2 sudu kecil yis (mauripan)
  • kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara
  1. Blend nasi dan air sehingga hancur(masukkan air sedikit-sedikit..blend sampai halus)
  2. Setelah hancur, campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
  3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
  4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
  5. Perap selama 3 jam.
  6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.
  7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.
  8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..
  9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam..atau enak dimakan begitu saja.
** boleh di letak sedikit warna pilihan.

5 comments:

  1. Assalam Nazrah,
    wahh...manyak cantek itu apam...rasa pun sama cantek jugak...hihi..

    ReplyDelete
  2. Salam tengahari Naz,

    Ini yg buat knur jeles semcm sebab kak nur paling febret apam...dah lama tak buat apam ni...mmg sedap apam ni....ish rasa akak mcm nak capai aje apam ni...huhuhu.

    ReplyDelete
  3. Salam semua..
    Apam colurful sempena laya cina ma....
    1 Malaysia..hijau, kuning, melah..kahkahkah...
    ambil ambil boleh makan...

    ReplyDelete
  4. assalam kak, sedapnya apam ni ...lembut gebus gitu kalau saya mkn mau sampai 10 ketul ni...hehe

    ReplyDelete
  5. Salam Naz,
    Menariknya tngk apam salju ni...ceria je warnanya...tq mencuba, mmng sedapkan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...