Total Pageviews

February 21, 2011

APAM KELADI


Apam ni Akak buat hari Sabtu kelmarin. Balik dari pejabat terus cari resepi apam keledek. Nampak kat resepicitarasawan lalu mulakan operasi.

Masa nak peram tu baru perasan, kenapa dalam resepi kakwan tak der letak tepung..kalau di peram ni alamatlah sampai esok pun tak boleh masak.jadi akak tambah tepung gandum..... mungkin kakwan terlupa kot nak betulkan resepinya...

 Akak buat kecil kecil dalam acuan lompang..biar senang masut mulut terus..

Sapa sapa nak resepi akak salinkan disini..minta izin ngan Kakwan  yer ...

Sumber : Resepicitarasawan

 Apam Keladi

Bahan A
1 sudu besar yis segera
1 sudu kecil gula
2 sudu besar tepung gandum
3 sudu besar air

Bahan B
200gm keladi (potong kecil, rebus)
200ml santan kotak KARA
100ml air
200gm gula pasir ( next time kena kurangkan sikit )
230gm tepung gandum

2 sudu kecil double action baking powder
1 biji telur A - dipukul dahulu
1/4 sudu teh garam halus

Cara-cara :
1.  Bahan A :  Satukan semua bahan A, gaul rata dan rehatkan selama 15minit hingga adunan kembang dan berbuih.
2.  Bahan B :  Kisar keladi, santan dan air hingga halus.  Satukan dengan bahan B yang lain, gaul rata, masukkan bahan A, sebatikan dan biarkan kembang 2 kali ganda selama 1 jam atau lebih.  Tutup bekas dengan tuala lembab.
3.  Sudukan ke dalam acuan lompang yang dialas dengan mangkuk kertas.  Masukkan adunan setinggi mangkuk kertas dan kukus selama 15 minit dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
4.  Untuk mendapat kesan rekahan pada apam, guna spatula atau pisau yang dicelup dalam minyak, kemudian buat silang pangkah pada permukaan adunan dalam acuan tadi.

*** Adunan apam ni lembut tetapi tidak merekah, buat spt langkah No. 4 untuk mendapat rekahan pada kuih.


 APAM KELADI...

Selamat berhari minggu...









6 comments:

  1. wah ada apam keladi pulak kat sini.semalam akak buat apam labu,dah habis licin dah..hari ni boleh try apam keladi pulak..
    oopss..kena pi cari keladi dulu lah ya..hehe

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum Naz,
    Dari aritu akak berangan nak wat apam keladi ni...bila semak betul2 mmng takde campuran tpng gandum...tu yg tak jadi buat..tq berkongsi resepi yg mengoda jiwa ragaku ini...tak sabar nak buat apam ni.....sedapnya...cantik kalernya...

    ReplyDelete
  3. wahh..cantik la apam keladi tu...
    nampak pun lembut dan gebu jer...

    ReplyDelete
  4. assalam kak naz....musim mengapam yer...sana sinun nampak apam jer...nk cuba jugalah nanti apam ni..cun jer nampak apam akak tu..suka purple colour..:)

    ReplyDelete
  5. salam...cantik sangat kejadian apam keladi ni..nampak gebu jer...tgh tunggu angin rajin nak mengapam...sume org sibuk wat aspam ni...x leh tahan..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...