Total Pageviews

June 1, 2011

PANACOTTA MANGGA


 Jangan boring tau..tengok Panacotta lagi...bukan aper ... kebetulan ada buah mangga .. kita pelbagaikan perisa bagi panacotta ler pulak..

Hari ini kita layan panacotta mangga...best..masam masam manis gitu... buat jer terus habis di rumah ni..kalau ikut resepi ni dapatlah dalam 6 gelas macam dalam gambar tu....


Masih lagi menggunakan resepi dari rumah K.Nor tu....minta izin ye Kak
 
Sumber : K.Nor

Bahan2
9gm gelatin (lebih kurang 1 sudu besar dan di lebih siket)
4 sudu besar air
2 ½ cawan susu segar/fresh milk
1/4 cawan gula
1 sudu teh vanila
Buah Mangga ~ blend utk dijadikan puri + 3 sudu besar gula

Cara2:
1. Masukkan gelatin ke dalam air dan biarkan mengembang.
2. Masukkan susu dan gula ke dalam periuk dan masak dgn api sederhana hingga susu di bahagian tepi periuk mengeluarkan buih2 kecil.
3. Padamkan api dan masukkan adunan gelatin dan kacau sehingga gelatin larut sepenuhnya.
4. Tuangkan ke dalam ramakin atau gelas yg sesuai. Boleh juga jika nak masukkan sedikit potong buah mangga ke dalamnya.
5. Sejukkan dalam peti ais lebih kurang 5 - 6 jam.
6. Tuangkan puri mangga  keatasnya dan bolehlah dihidangkan.



5 comments:

  1. hari-hari ke makan panacotta ni? hehehe

    ReplyDelete
  2. dah jatuh cinta dgn panna cotta la tu.. mmg syok kan.. :)

    ReplyDelete
  3. wahhh..ni batul2 jatuhhh ati ni....

    ReplyDelete
  4. sedapnya baru semlm nengok versi kiwi ni dah keluar mango lak..ishhh terliurla kak mcm nk buat jer ni..:)

    ReplyDelete
  5. kiter yg tgk gambr pun jatuh hati..ada lg?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...