Total Pageviews

June 19, 2011

LOMPANG JAKARTA





 Assalamualaikum.....

Dah beberapa hari dapur kita tak berasap..... Pagi sabtu ni kita merajinkan diri wat kuih Lompang Jakarta. Dah seminggu lalu kita tengok kat rumah Mas ... simpan je resepi tu....

Cara buatnya amat mudah dan rasanya pun sesuai dengan citarasa kita. Kali ini kita wat perisa keladi plak.....yang dadihnya tu kita wat 1 1/2 adunan ( mcm kata Mas ..biar tinggi dan banyak dadihnya)

 Jom makan.......

Lompang Jakarta

Bahan : ( adunan ni dapat dalam anggaran 20 - 25 biji )
  • 125 g tepung beras
  • 2 sb tepung sagu @ ubi
  • 200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
  • 1/2 sk air kapur
  • 200 ml air *
  • 125 g gula pasir *   (lain kali kita kena kurangkan sikit )
  • 1 sk pandan pes + pewarna hijau (kita tukar keladi pes / warna ungu)
Topping Dadih : ( yang ni kita wat 1 1/2 adunan asal)
  • 160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air) (kita tambah jadi 240 ml)
  • 1/4 cawan tepung beras ( kita tambah lagi sikit tepung)
  • 1/4 sk garam

Cara membuatnya :
  1. Masak bahan bertanda * dengan sehelai daun pandan, jadikan air gula dan sejukkan.
  2. Campurkan air gula dengan tepung beras dan tepung sagu @ ubi, santan pekat, air kapur, pandan pes dan pewarna hijau, kacau dan tapis. Ketepikan.
  3. Satukan bahan2 dadih, kacau, tapis dan ketepikan.
  4. Sapu acuan lompang dengan sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
  5. Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
  6. Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
  7. Sejukkan kuih dan keluarkan dari acuan dan hidangkan.



6 comments:

  1. unguuuunyaaaa manis dipandang warna febrate kak nie.. tolong hantau sepiring nak rasaaa...hehe kalu dah habis tolong ulang buat yaaa...

    ReplyDelete
  2. Nazrah...cantik talam tu...nk tanya...yg tambah 140 tu...air ya...jd 160 ml santan + 140ml air...

    ReplyDelete
  3. waduh cantiknya kaler purple...terliur je tngk...

    ReplyDelete
  4. waduhhhh.....sedappnya tengok...
    dadih ada banyak la...
    suka3......

    ReplyDelete
  5. Waduh...waduh... cantik bangat...tentu sedap ya... Kak cubo ya, I love the color

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...