Total Pageviews

June 15, 2011

KEK TAPAI BIJAN HITAM (2)



Assalamualaikum..... petang Rabu la hari ini...

Kek yang di ulang tayang lagi... sebabnya...ada tapai ubi kat rumah. Hari tu buat..tak puas makan. Yang dulu punya kek ada DISINI. Lepas tu nak tayang watermark yang baru..apa lagi hasil tangan Jiya...jakun nya kita....

Kita suka kek ni sebab ada rasa manis dan  masam rasa tapai. Tak ler terlalu muak gitu..boleh la cuba wat minum petang...


Macam biasa resepi kita dapat dari KCt yang kecil molek tu...



Dari rumah : KCt (Dari Dapur Ct)

Bahan :

200 gm marjerin
150 gm gula pasir ( lain kali kena kurangkan gula )
250 gm tapai ubi - di lecek dan buang tulang tengahnya
4 biji telur
200 gm tepung gandum
15 gm tepung jagung
1/2 sudu teh baking powder
4 sudu teh bijan hitam
2 sudu makan kismis hitam

Caranya
1. Pukul gula dan marjerin hingga rata. Tambahkan tapai ubi, pukul hingga rata.
2. Masukkan telur satu persatu dan pukul hingga rata
3. Masukkan tepung gandum, tepung jagung dan baking powder yang di ayak. Gaul rata dan campurkan bijan serta kismis. Di gaul rata.
4.  Tuang dalam loyang 22 x 22 x 24 cm yg di glis dan di alas
5. Bakar hingga masak.

6 comments:

  1. alaaaaaaa,rumah akak ada stok tapai pulut je naz...best je nampaknya tu.

    ReplyDelete
  2. Salam nazrah...
    tadi pagi kak hawa gi pasar larkin beli tapai..syg sekali tapai ubi masam & ada keras sikit kalau tak dah blh buat kek tapai nih :P

    ReplyDelete
  3. As'salam Nazrah

    buat kali ke2 ya... hihihi. memang sedap kan. lembut gitu rasa kek tapai ni. kak ct pun ada satu mangkuk tapai ubi ni,semalam beli kat pasar malam rm2 hehehe. ada projek lain nak buat.. hehehe

    ReplyDelete
  4. kalau buat dengan tapai pulut jadi x(ikut adunan ni)

    ReplyDelete
  5. wahh.. cantiknyer watermark dia... ^^
    nape tun xpenah tengok pun kek ni sblm ni.. ni mesti wat masa tun cuti ni.. kek nmpk sedap dh, tp tun x suka bijan tu.. xletak blh x? hihi

    ReplyDelete
  6. ya la nampak watermark dulu baru nampak kek tu...hehe cantikla kak...kek pun cantik gak...sedapnya!:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...