Total Pageviews

June 20, 2011

LOMPANG JAKARTA Lagi ler.......

Assalamualaikum.....


 
Semalam kita dah tayang Lompang Jakarta.

Tapi hari ini kita terpaksa buat lagi sebab permintaan ramai...kali ini kita main warna sikit biar cantik di pandang.....

Memang kita suka lompang ni... sebab rasanya seakan akan kuih talam... manis nya dah ok...tapi yg tak tahan sekali ngap sampai 4 biji ...sebab wat dalam bekas yg comel comel gitu....





Buat teman teman sekali lagi kita salin kembali resepinya....


Lompang Jakarta

Bahan : ( adunan ni dapat dalam anggaran 20 - 25 biji )
  • 125 g tepung beras
  • 2 sb tepung sagu @ ubi
  • 200 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air)
  • 1/2 sk air kapur
  • 200 ml air *
  • 125 g gula pasir *   (lain kali kita kena kurangkan sikit )
  • 1 sk pandan pes + pewarna hijau (kita tukar keladi pes / warna ungu)
Topping Dadih : ( yang ni kita wat 1 1/2 adunan asal)
  • 160 ml santan pekat (100ml sntn KARA + air) (kita tambah jadi 240 ml)
  • 1/4 cawan tepung beras ( kita tambah lagi sikit tepung)
  • 1/4 sk garam







Cara membuatnya :
  1. Masak bahan bertanda * dengan sehelai daun pandan, jadikan air gula dan sejukkan.
  2. Campurkan air gula dengan tepung beras dan tepung sagu @ ubi, santan pekat, air kapur, pandan pes dan pewarna hijau, kacau dan tapis. Ketepikan.
  3. Satukan bahan2 dadih, kacau, tapis dan ketepikan.
  4. Sapu acuan lompang dengan sedikit minyak dan panaskan di dalam kukusan.
  5. Tuang adunan hijau 3/4 paras acuan lompang dan kukus selama 10 min.
  6. Tuang pula topping dadih ke atas lapisan hijau dan kukus lagi selama 10 min atau hingga masak.
  7. Sejukkan kuih dan keluarkan dari acuan dan hidangkan. 

8 comments:

  1. omey! omey!! sedap ye kak.. dh 2 kali wat ni.. tun xde stok tepung sagu la pulak.. kene blend sagu mata ikan tu kalau nk wat... hihi

    ReplyDelete
  2. perhhh...cantik la warna warni...
    mas pun dah 2 kali buat kak..
    sedapppkan lompang ni....

    ReplyDelete
  3. Nazra...cantik la color2...siaran ulangan ya...memang suka buat kn ..kalau ada yg makan..

    ReplyDelete
  4. Naz,

    cantik kejadian lompang jakarta nie...tk yah pergi jakarta,kat sini pun dh boleh tumpang makan lompang Naz itu...hehe

    ReplyDelete
  5. Assalam Nazra, senang kan buat lompang...mkn pun senang, dua kali gigit dah selesai...

    ReplyDelete
  6. amboi dah 2x buat yer kak, nieza jer belum lagi...cun la suka tgk..sure sedap ni...

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum akak...
    lega rasanya hari nie... baru dapat masuk blog akak sejak hari tu.. bila diana masuk pasti dapat tp kejap jer.. lepas tu page merah menyusul.. huhuu.. Alhamdulillah hari nie dah boleh balik..
    akak.. cantik sungguh lompang jakarta tu akak...

    ReplyDelete
  8. As'salam Naz

    macam pelangi penuh keceriaan, kak ct pun suka makan kuih lompang. memang sesuailah tu, selalunya kalau nak makan sangat baru lah buat naz :D

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...