Total Pageviews

June 13, 2011

PENKEK (WAFFLE)


Assalamualaikum....

Petang semalam ... balik dari merempit...(KL - Ulu Yam - Awana - Karak dan balik semula ke KL), lapar ler sesangat tapi kita nak makan yang ringan ringan jer... tak lalu nak makan nasi.
Apa yang ringan...penkek la...makan gitu jer pun dah sedap. Akak makan ngan buah kiwi dan sedikit (sedikit jer tau) cheese....

Resepi ..

Bahan2

4 biji telur ayam 
80 gm gula aising, diayak
120gm tepung supefine, diayak
120gm mentega, dicairkan
2sudu besar esen vanilla
4 gm garam

Secukupnya madu dan mentega.


Cara caranya

1. Campurkan telur, gula dan garam dalam mangkuk dan pukul dengan pemukul telur hingga kembang.
2. Masukkan tepung dan esen vanilla. PUkul hingga sebati.
3. Tuang mentega yang sudah dicairkan ke dalam adunan dan gaul dengan spatula. Kacau hingga sebati.
4. Cedok adunan ke dalam acuan wafle, masak selama 3-5 minit.
5. Waffle enak di hidangkan panas panas dengan mentega bergaram dan madu.


8 comments:

  1. akak..sedappnya pancake...
    nak sikittt...

    ReplyDelete
  2. As'salam Nazrah

    memang betul pancake lah penyelamat bila dah tak tahu nak masak apa kan. kalau kat rumah anak2 memang suka. cuma dah lama mencari acuan waffel tu tak jumpa2... hehehe

    ReplyDelete
  3. Salam kak! sedapnyer! kita lama dah tak guna waffle maker kita tu takut2 dah kojol jerr hihihi...cantek! suke tgk!

    ReplyDelete
  4. sedapnyer!! tun sgt suka makan waffle.. cuma xde waffle maker je kt umah.. xcukup bajet lg nk beli. hihi

    ReplyDelete
  5. waffle maker k.nor dah arwah.. ntah bila nak gi cari yg baru.. mmg suka makan waffle ni..

    ReplyDelete
  6. ermm..sedapnyer penkek....makan ngan coklat syrup mmg ngam :)

    ReplyDelete
  7. Suka makan ni....sampai loni dok cari waffle maker jenama takada tak jumpa-jumpa..huhuhuhu

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum akak...
    wah sedapnya pankek tu akak.. diana pun cam akak nor gak... waffle maker tu kena cari yg baru dulu.. hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...