December 18, 2010

FLUFFY CHOCOLATE BANANA MUFFIN


Salam hari Sabtu..hari ini hari yang paling bizi. Dari pagi hingga petang terkejar ke sana kemari. Tapi alhamdulillah semua nya berjalan dengan lancar. Apatalah lagi esok keluarga bercadang nak berkelah ke Kalumpang Resort, Slim River..

Untuk itu Akak sempat la buat Muffin ini yang mana akak skodeng di rumah  Izah Muffin Lover . (Maaf ye cik kak ..minta izin C&P resepinya)




Fluffy Chocolate Banana Muffin

Bahan-bahanya

200gram tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil baking soda
80gram mentega
80gram gula
50ml susu segar
70gram pisang yang dilecek+secubit garam*saya letak 100gm
40gram serbuk koko
2 biji telur 
beberapa titik esen vanila

*sedikit badam cincang sebagai topping*
* papercup secukupnye*


Cara-caranya

1. Ayak tepung gandum bersama, serbuk koko,  baking powder dan baking soda, kemudian pukul mentega dan gula hingga kembang, selepas itu masukan telur satu persatu, dan pukul lagi. ( masa ni guna mixer ye) .
2. Masukkan pula tepung yang siap di ayak tadi, sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu segar, kacau menggunakan senduk kayu atau spatula, kemudian masukkan pula pisang, esen vanila, kacau sebati. jangan over mix, takut adunan tercair nanti.
3. Sudukan adunan di dalam acuan muffin , pastikan adunan di isi 3/4 acuan untuk mendapatkan muffin yang naik mengunung, akhir sekali taburkan dengan badam cincang, bakar pada suhu 180darjah selama 20 minit ke 22 minit, sejukkan atas redai dan sedia untuk dihidangkan.


 SELAMAT MENCUBA......

2 comments:

  1. comel pulak tengok pisang ertenggek atas mapin tu..

    ReplyDelete
  2. hehe..mekasih yer atas resepi nye..maaf ada derhaka sikit..yg betulnya badam x der..

    ReplyDelete

KUIH LAPIS ASSALAMUALAIKUM  Tiba tiba bila free di musim PKP ni... terpandang blog kita yang dah lama tak kita tengok..hampir...