Total Pageviews

September 26, 2011

TAUGE KACANG HIJAU

Assalamualaikum....



Biasanya kalau orang jawa .. tauge kacang hijau ni memang special untuk buat pecal..jarang la kita orang beli tauge biasa yang putih tu...

Nak buat pun senang jer..anggaran 3 hari je dah ok..sedang sedang elok. Kalau kat pasar Tanjung Karang memang senang nak jumpa..tapi kalau kat KL ni tak tau la..boleh jumpa ke tidak...


Caranya : rendam dahulu kacang hijau kira 5 jam. Kemudian tos kan. Letak kacang hijau dalam kain tuala yang di alas dengan bekas yang berlubang. Tutup kacang dan siram kain sekurangnya2 3 - 4 kali sehari.. yg ini penting agar memastikan kain itu sentiasa basah dan mempercepatkan tumbuhan akarnya....


Contoh : kita buat hari Rabu..hari sabtu sedang2 elok untuk di masak...






Selamat mencuba....

 

6 comments:

  1. orang jawa kalau buat pecal mesti bubuh taugeh kacang hijau ni..itu yang terangkat bila makan he..he..

    dah follow

    ReplyDelete
  2. masa kecik2 dulu pernah gak buat tauge dari kacang ijau...he3

    ReplyDelete
  3. Assalam nazrah,
    wah ini sedap ni makan dengan nasi jeranan ada sambal kacang, sayur kangkung rebus dan lauk2 yang seangkatan dengan nya..memang terangkat punya!!!

    ReplyDelete
  4. pastu makan sekali ngan kuah pecal ye? kulit tu buang ke idak kak? saya tak pernah jumpa lak

    ReplyDelete
  5. o cmtu,baru tau,thank kaknaz sbb kongsi caranya yee....slama ni tau mkn je huhu

    ReplyDelete
  6. Kak tq share maklumat.. Happy birthday Kak..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...