Total Pageviews

August 15, 2011

PROJEK TART NENAS LAGI.....

Assalamualaikum...



Semalam puasa ke 14.... Kita jatuh motor ler pulak... memang bulan puasa ni dah 2 minggu kita tak ride..cuti ler kononnya.. abis tu ..tiba tiba abg plak ajak ride semalam kononnya nak gi pasar ramadhan di Kajang.. hari tiba tiba hujan plak...
 
Nasib tak baik...kita jatuh bila tiba tiba jalan licin sangat..nasib baik kita tak di langgar dek kete...tapi hati kita kecewa gak bila tengok motor kesayangan kita rosak...apa pun ..kita masih bersyukur masih ok tak masuk spital..kalau tak raya dalam spital la kita....hanya luka di lutut dan muscle pain jer...

Jadi..hari ini..sebab tak leh kuar rumah..kita buat ler projek tart nenas lagi..yang jejari tart semalam dah habis ... ari ni kita dapat buat pakai acuan sebab tadi tengahari sempat beli...tapi maaf lah kalau tak cantik sangat..sebab ni baru kali ke 2 buat biskut..ehhehehe...


walau apa pun..kita nak puji resepi kuih tart ini..kalau tak takkan sampai 2 kali kita buat...terima kasih yang empunya resepi...

TART NENAS NYONYA


Adunan dapat anggaran 35 - 40 biji

300 gms tepung gandum
4 sudu besar tepung jagung
3 sudu gula ising
200 gms butter
2 kuning telor sahaja
jem nenas

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising ke dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Kalau guna unsalted butter, masukkan secubit garam.

Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai (rub-in method). Kemudian masukkan telor dan satukan menjadi doh.

Canai jadi setengah inci dan turap guna acuan atau cutter . Untuk lebih mudah agar tak melekat2 lapik dengan plastik semasa mencanai doh. 1 keping plastik 4 segi potong jadi sekeping besar. Oleskan atas plastik dgn sedikit minyak. Letakkan doh di tengah plastik dan lipat plastik dan kayu canai tu gelek atas plastik.
Kemudian terap adunan tadi dgn terap tuk buat tart. Kalau adunan melekat kat alat penerap tu. Beruskan sedikit alat tu dgn sedikit minyak masak. Ini dapat mengelakkan adunan dari melekat2.
Kalau nak ikut cara kak jee yg lebih mudah boleh tgk kat SINI
Susun adunan yg telah di canai atas loyang pembakar.
Ambil jem nenas dan gentel bulat2 sebesar guli. Letakkan atas doh yg telah di terap tadi. Buat hingga habis.
Kemudian bakar adunan ni dalam oven yg bersuhu 170C selama 20 - 30 minit atau sehingga masak.
Setelah masak keluarkan dari loyang dan letak atas redai hingga sejuk. Simpan dalam bekas kedap udara. 





Ni ler rupa kita dan motor kita tu...


Lutut yang luka...


fering motor ku...rosak..

5 comments:

  1. wahh.. cantiknyer tat nenas akak! seumur idup tun, tun x penah wat tat nenas.. tun xsuka sgt mkn.hihi.. tp dh kawin org johor, kene la pandai wat kan, sbb tat nenas ti kira wajib kt umah in laws.
    aduh, tun tgh pun dh terasa pedih nyer.. sian kat akak.. xpe laa moto yg injured,asalkan tuan selamat kan.

    ReplyDelete
  2. rajinnya,sakit2 pun masih bt tart..n jg diri ya. :)

    ReplyDelete
  3. aduh,rasa mcm kaki kite yg luka...mesti pedih,kan...mujurlah takde ape2 yg lebih serius.

    cantik tart tu...x penah buat jenis tart tekap camni...dolu2 adelah tp masa tu kecik lg...tolong tgk hehehee

    ReplyDelete
  4. ouch! sakitnya luka tu ...

    cantik la tart!

    ReplyDelete
  5. salam. kesiannya sebab eksiden. bubuh minyak gamat, insya allah cepat elok. terima kasih kerana sudi cuba resipi tart nenas nyonya. cantik.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...