Total Pageviews

May 31, 2012

PUDING SUSU STRAWBERRY




Assalamualaikum....
Tiba tiba kita tengok bunga yang cantik warna pink lagi dari Nieza yang nun duduk jauh di Finland.. tertarik sungguh kita dengan kombinasi warna yang lembut tu... 
Kita pun dah lama tak memuding dan bunga pink tu menjadikan inspirasi kita untuk terus ke dapur... hahahhahaha....gelojoh betul... Nak buat puding ni pun mudah saja... tapi bila ada yg pandai dalam seni fotografi dah tentu ianya akan lebih menarik dan tertarik lagi. Saya masih lagi belajar jadi ini saja gambar terbaik dari saya....
Tada....ini lah hasil nya..walau pun tak secantik tuan punya resepi ..tapi rasanya memang marvelous.... kita layan saja puding ini ...
 
Resepi Puding Susu Strawberry
Adaptasi dari resepi puding susu pandan oleh Gert dan yg telah dikongsikan bersama oleh Kak Yatie 
dan Nieza
Bahan :
  • 600 ml air
  • 120 gram gula pasir
  • 10 gram serbuk agar agar
  • 300 ml susu segar
  • 300 ml santan
  • beberapa titik esen strawberry/ pewarna merah atau pink 
  • Cara membuatnya :
  • Satukan serbuk agar2, air dan masak selama 3 minit atau hingga serbuk agar2 sebati.
  • Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula hancur, masukkan pula susu segar dan santan. Kacau sebati. Kecilkan api semasa masukkan susu segar dan santan tadi dan kacau perlahan2.
  • Tapis dan bahagi kepada dua bahagian, satu letak esen strawberry dan pewarna merah/pink, selebihnya biarkan warna asal.
  • Tuang adunan strawberry kebekas puding yang dikehendaki separuh bekas jer.
  • Biarkan beku sebentar ( boleh juga letak dalam peti ais supaya cepat beku ) dan cakar sedikit permukaan puding dengan garfu dan tuang baki warna putih atas puding strawberry tadi .
  • Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais, sedap dimakan ketika sejuk.
**Sementara menunggu adunan strawberry beku di dalam acuan, adunan putih/asal akan kelihatan sedikit beku, jadi panaskan di atas api kecil dan kacau sebati...setelah adunan strawberry beku,bolehlah tuang adunan putih/asal ke atas permukaan adunan strawberry tadi. Selamat mencuba
  •  
  •  

6 comments:

  1. Waduh cepatnya enjin turbo akak ni dah sampai sini dah puding pinky ni...cantik sgt kak saya suka tgk acuan akak guna ni..lepas ni giliran akak pula la masuk majalah..insyaAllah:)

    ReplyDelete
  2. cantik!! blk semenanjung nnti tun nk cari acuan cantik2 jugak ^^

    ReplyDelete
  3. cantik yg amat ni...comeii2...terus buat yer..bru tgk Kak Nieza buat smlm ni...cepat n pantas...akak aje yg ktinggalan..huhuk

    ReplyDelete
  4. cantiknya puding Naz ni, suka pink kaler...

    ReplyDelete
  5. salam naz
    wahh tergoda zila tgok..acuan tu pun cantik sgt2..nnt zila nk try jgk la:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...