Total Pageviews

May 23, 2012

TALAM MARBLE



 Assalamualaikum...
Sepetang saya menghabiskan masa membuat Talam Marble dan Bingka Ubi Cheese untuk dibawa ke jamuan makan makan yang akan diadakan di Restoran Asam Pedas Linda Onn.. nanti kita ceritakan plak tentang restoran tu... ni semua nak sambut harijadi teman biker saya....







Hanya ini yang termampu saya buat dalam waktu yang singkat lagi pun kedua dua nya memang favourite teman teman saya. Nak buat banyak2 susah nak bawa sebab saya naik motor hehehhehe....


Buat empunya resepi terima kasih....Kita layan gambar Talam Marble...



Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )
250 g tepung Hoen Kwee (putih)-(1 sb rata=10 g)
450 g gula halus (2 1/4 cwn rata) ( kita kurangkan kepada 400 gm)
2100 ml santan pekat (drpd 2 biji kelapa)
1 sk garam
3 sb serbuk koko 
choc emulco - ita tambah

Satukan kesemua bahan ke dlm mangkuk kecuali koko dan dibahagi 2. 1 bahagian di campur koko.
Masak adunan dlm periuk yg berasingan sehingga pekat,licin dan kelihatan meletup2. Matikan api.
Loyang di griskan dgn minyak masak terlebih dahulu.
Marblekan adunan berselang-seli warna hingga habis di dlm loyang. Sejukkan.
Siap utk dipotong dan dihidangkan.
Semasa memarbelkan adunan hendaklah lakukan dengan pantas kerana adunan cepat mengeras.

Untuk resepi ni ita hanya buat 1/2 adunan aje.. Ita gunakan hanya santan kotak. Ita guna 1 kotak santan 200 ml dan selebihnya ita campurkan dengan air untuk mencukupkan sukatan santan tu.

Lagi satu lupa nak bagi tau.. talam ni selepas dibahagikan kena masak dalam dua periuk yg berasingan secara serentak.. tak leh masak satu2 nanti dia dah keras pulak.. jadi.. kena lah jadi wonderwomen sekejap! kacau guna dua2 tangan.. hihi (Yang part ini kita minta tolong bibik kita )





5 comments:

  1. salam kak naz! fuh.. bawak talam naik moto ye. hebat2. hihi.. tun xpenah menalam lagi. bila ntah nk menerai nyer.

    ReplyDelete
  2. salam naz, cantik bebeno talam tu. Nak mintak malu pulak Hihi..

    ReplyDelete
  3. salam naz.
    thnks sudi singgah spur zila yg x sbrapa tue..wahhh masakan best2 upanya..zila follow naz yer..pic cute naik moto..pinky lg...suka3

    ReplyDelete
  4. wooow wooow woow sempat lagi tu.hebatla akak nii

    ReplyDelete
  5. Assalam nazrah,
    cantik kuih talam awak nilah..belum pernah cuba lagi talam marble ni..tengok macam puding pulak ya..pasti sedap ni..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...