May 16, 2012

ORANGE BUTTER CAKE

  
Assalamualaikum....


Petang ni saya baru balik dari klinik ambil keputusan darah yang saya buat minggu lepas... keputusannya semuanya ok tetapi kadar kolestrol dalam darah tinggi sikit.. dan doktor menasihatkan saya agar mengambil ubat dan kurangkan makan makanan berminyak..hu huh...lepas ni kena diet la sikit..makan yang stim2 saja la jawabnya...apa pun kesihatan perlu di utamakan...

Balik dari klinik terus teringin untuk membuat kek. Sekali sekala kalau buat kek butter ni memang sedap.  Dulu dulu kalau time hari raya... kek ni la paling fofular di buat oleh ibu saya. Dan kini membuatnya lebih mudah semudah ABC... (hehhehe).

Saya sukakan bau oren dan rasanya amat sedap.... Apa kata kawan2 mencubanya...
  
ORANGE BUTTER CAKE 
Sumber : Chef Norbaini

Bahan2


250 gm butter
180 gm caster sugar
200 gm tepung gandum
5 biji telur
1 tsp baking powder
1 tsp esen orange


Cara2 nya


Pukul butter dan gula hingga kembang. Kemudian masukkan telur dan terus pukul hingga kembang.


Kemudian masukkan tepung yang telah  diayak bersama baking powder dan esen orange. Masukkan dalam acuan dan bakar selama 45 min- 1 jam.

4 comments:

  1. Wallaweyyy..nampak gebu betul kek mentega oren ni..suke la..

    ReplyDelete
  2. gebusnya kek oren ni kak..saya suka:)

    ReplyDelete
  3. Assalam Nazrah,
    lama tak singgah kesini..sihat ke tu?
    orange butter cake, nampak very moist..sedap ni..
    akak suka butter cakes macam gini..simple yet sedap..

    ReplyDelete
  4. Assalam Naz...alahaaiii sedapnya kek oren butter ni..terbayang2 bau dia....bestnyaaaa...akak pun suka kek2 ala zaman doluu2....hehe

    ReplyDelete

KUIH LAPIS ASSALAMUALAIKUM  Tiba tiba bila free di musim PKP ni... terpandang blog kita yang dah lama tak kita tengok..hampir...