Total Pageviews

May 2, 2012

KASWI PANDAN LEMAK

  
 
Assalamualaikum...

Wat kuih kaswi pandan lemak ler kita hari ini... dok tengoh teman teman blog  tayang ..

Tak moh komen apa2... tapi kuih ni memang kenyal2 gitu..sedap makan time panas2..sekali..dua kali..tiga kali..tak ingat berapa kali ngap kuih ni..

Bau pandan nya pun amat wangi dan warna sangat menarik... makan time hujan plak tu.. tapi bila kita ke kedai nak beli kelapa kedai dah tutup.. maka bogel lah kaswi kita bergambar tanpa kelapa...hehehhehehe



APapun terima kasih buat yg empunya resepi kerana berkongsi..Izin saya kongsi di sini pula...
 
KASWI PANDAN LEMAK
Resepi: kak besah@myr
Sumber: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan-bahan ( 1 loyang )

1 cwn tepung gandum
1 cwn tepung ubi kayu
1 cwn santan
1 1/2 cwn air perahan daun pandan (3 helai)-hasue guna air biasa+pes pandan pekat
3/4 cwn gula pasir
1/2 sudu teh AIR kapur sireh
1/2 sudu teh garam
1 bj telur (xkira saiz)
beberapa titik pewarna hijau.
secawan kelapa parut (putih sj) + secubit garam.

Cara-cara
  1. Kacau sebati tepung2 & gula bersama air pandan & telur. pastu campurkan kesemua bhn2 lain. kacau hingga tidak bergentel. Tapis lah adunan ni
  2. Seterusnye, masukkan adunan ke dlm loyang yg tlh disapu sedikit minyak. jgn lah tebal sangat, dlm 3 cm cukup. pastu kukus lah hingga masak.. dlm 20-25 minit. (oleh kerana penyediaan x ambil masa lama, eloklah panaskn pengukus sbelum mengadun adunan.)
  3. Bila kaswi dah sejuk, boleh la dipotong & digolekkan dlm kelapa parut yg telah dicampur dengan secubit garam. Nota kak besah:di rmh ni bdk2 xsuke mkn ngn kelapa parut.. tp ok jer..coz kaswi ni dah lemak rasenyer..

7 comments:

  1. Uhuu..lawanya kaswi kak naz posing.. ^_^

    ReplyDelete
  2. salam..wah sini pun dah sampai kaswi pandan lemak ye...sdp tu rasa lemak2....cantik betengeknya..:-)

    ReplyDelete
  3. cepatnya akak buat..
    mas baru plan nak buat kaswi nie...
    nampak cantikk licin la..
    suka....

    ReplyDelete
  4. akak...togel2 pun sedap jugak..hehehhe..saya pun suka makan yg togel2 tak dek kelapa..dia ni makan gitu pun sedap..:)

    ReplyDelete
  5. laparnya tgk kuih kaswi akak yg cun berposing ni...memang menarik sgt:)

    ReplyDelete
  6. Waaa....ada aroma pandan lagi... wanginyaaa n lapar perut... nak kaswi 2 ketoi, terlior laaa

    ReplyDelete
  7. Cantiknya kuih kaswi pandan tu..suke tengok..tapi lg suke klu dapat join makan..hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...