Total Pageviews

April 22, 2012

KEK LABU

Assalamualaikum....


Lama rasanya tak membuat kek. Ingat beli labu nak wat bingka labu..tapi boring gak..asyik bingka jer kan... skodeng rumah Izah ternampak Kek Labu .. hmmm...harum semerbak satu rumah dengan bau serbuk kayu manis. Saya buat satu adunan kerana berhajat untuk dibawa ke pejabat..biasalah..bagi anak buah makan.


 Tapi maaflah..rupa kek kita ni macam gunung berapi..tak tau kenapa.. warnanya pun agak gelap.. terlebih sudah kita bakar kot..tapi apa pun memang marvelous dengan campuran serbuk kayu manis.

Kek ni tak menggunakan mentega/marjerin. Amat mudah dan ringkat membuatnya. Terima kasih buat empunya resepi.  


PUMPKIN CAKE
source: allrecipes
terjemahan oleh: izahdaut
(saya buat separuh dari resepi)

Bahan

1 1/2 cawan minyak sayur
2 cwn gula putih
4 biji telur
3 cwn tepung serbaguna
2 tsp baking soda
2 tsp baking powder
3 tsp serbuk kayu manis *saya letak secubit je
1 tsp garam
2 cwn labu lecek /puree
1/2 cwn kacang walnut cincang *saya tak letak

Directions

1. Panaskan oven 190 C.
2. Ayakkan tepung bersama baking soda, powder, serbuk kayu manis dan garam. Ketepikan.
3. Dalam mangkuk yang besar, satukan gula dan minyak. Masukkan telur satu persatu dan kacau sebati.
4. Masukkan tepung dan pukul sehingga licin dan gebu.
5. Masukkan kacang dan labu lecek. Kacau lagi hingga sebati dan gebu.
6. Bakor kek selama 1 jam atau sehingga masak.
7. Sejukkan di atas rack dan taburkan gula aising sebelum dihidang.

3 comments:

  1. Aslmkm Naz. Labu kat petiais Along tu dh baper bln... xtau nak buat apa lagi.

    ReplyDelete
  2. Selamat pagi Naz,nampak gebu dan lembut tekstur kek labu ni..hulur sini dua slice ek..nak buat sarapan..

    ReplyDelete
  3. kak naz...saya pun ada labu kat peti ais tak tau nak buat apa..heheeh..buat kek pun bagus ye kak..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...