Total Pageviews

July 19, 2011

MUFFIN PISANG



Assalamualaikum....

wah ..rasa lama tak bersiaran masak memasak ni.....dah lama tak merempit di dapur...rempit di jalan saja...

Tapi ari ni mood kita tengak ok..jari merempit kejap kat dapur ..itu pun gara gara terlihat mapin di rumah MAS.....

Memang mudah dan baunya sungguh harum seisi rumah...tak rugi mencuba....wat minum petang hari Selasa ni....



Terima kasih empunya resepi..kita salin balik yer.....

Muffin Pisang 
Resepi : Ros Jintanmanis
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/3 cawan gula * izah guna 3/4 cawan
  • 2 biji pisang yang ranum * izah letak 200gm
  • 1\2 cawan minyak masak
  • 2 biji telur
  • 1\3 cawan  susu segar
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu kecil baking powder
  • beberapa titik esen vanila
  • beberapa ketul coklat dairy milk ( ros guna jenama meiji) - Mas x letak

Cara membuatnya :


  1. Hancurkan pisang dengan menggunakan gelas dan letakkan 1/2 sudu kecil garam.
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat, kemudian pukul telur hingga berbuih baru masukkan gula, pukul lagi hingga kembang.
  3. Selepas itu, masukkan pisang dan kacau sebati, kemudian masukkan minyak, dan tepung sedikit demi sedikit, titik kan beberapa esen vanila, akhir sekali masukkan susu segar, masa ni jangan guna mixer ye, guna spatula atau senduk kayu je.
  4. Cedokkan adunan tadi didalam papercup muffin ( isikan 3/4 papercup) dan letakkan coklat di tengahnya, bakar pada suhu 170darjah selama 18 ke 20 minit, *izah bakar 25minit, sejukkan atas redai dan tabur sedikit dengan sugar powder. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

9 comments:

  1. bagus2.. sila rajin2 merempit di dapur.. hihi =)
    wangi je bau mapin pisang, sampai ke bintulu.. nabi ckp kalau jiran dh bau, kene kasi tau kak nazrah ^^ apa kata akak hntr kt tun sket ;)

    ReplyDelete
  2. cantiknya muffin ni..elok je sekata..hehe

    ReplyDelete
  3. muffin ni mmg best. gebu dan secukup rasa..

    ReplyDelete
  4. Bila mak rempit kedapur...gebu je muffin pisang tu.

    ReplyDelete
  5. Naz, tergoda jek tengok muffin tu, elok jek naik...mesti sedap ada pisang..moist tak...?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum akak..
    cantik n gebu ler muffin tu akak... suka tgk

    ReplyDelete
  7. Salam Naz :)
    cantik jer gmbr mafin pisang Naz nih..menggoda betul hehehe

    ReplyDelete
  8. Salam Kak..Aduhhhh...cantiknya kejadian mapin ni....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...