Total Pageviews

June 30, 2012

KEK KAREMAL GELAPKU



 
Akhirnya..... ini adalah percubaan kedua saya setelah di sumpah dulu (hehehe kerana karemel yg tak masak)...

Tapi...masih tak perfect sebab karemel dia nipis dan gula terlebih hangus sudah...hitam dan pahit...hahahhaahah...macam tuannya... kena belajar dengan sifu sifu lagi....

Apa pun... sangat suka apabila percubaan ini menjadi... kalau tak dulu tengok jer la teman teman yang dah mencubanya apatlah lagi ada yang menjadikan kek ini sumber pendapatan sampingan....

Terima kasih buat empunya resepi..kak munira Baharom..kalau nak tengok cara cara satu persatu boleh lawat Fb beliau... dan terima kasih buat adik angkat ku Ruby yang meniupkan semangat untuk mencuba membuat kek ini...

Tunggu percubaan ke tiga pula...mesti lebih cantik.... 



KEK KARAMEL ( loyang 8 @ 9 inci )
RESEPI MUNIRA BAHAROM (Rakan FB)


bahan bahan

GULA HANGUS
2 @ 4 sudu besar gula
Jadikan gulakan gula hangus.Ratekan pade keseluruhan loyang supaye kek tak melekat pade loyang

Bahagian atas ( karamel )
1/2 tin susu cair @ 1 cawan penuh
70 gm gula castor (kita kurangkan kepada 45 gm)
1/2 sudu teh vanilla
3 kuning telur
kacau sebati..kacau dngn perlahan


Lapisan kek (A)
140 gm tepung gandum
70 gm gula castor ( kita kurangkan kepada 45 gm)
3 kuning telur
135 ml air
1 sudu teh baking powder
45 ml minyak

1. Putarl telur kuning,air dan minyak dan gula hingge kembang
2. Masukkan tepung yng dicampur baking powder.
3. Biarkan sebentar

Meringue (B)
6 telur putih
70 gm gula castor (kita kurangkan kepada 45 gm)
1 sudu teh krim tar2
pukul hingge kembang dan tak menitis..

campurkan A dan B..KACAU DNGN TANGAN..kaedah kaup balik

1. Masukkan karamel dalam loyang
2. Masukkan adunan kek yng telah diwarnekan.
3. Panaskan oven selame 10 minit .
4. 40 minit pertame gune api bawah dan 15 minit lagi api atas dan bawah pade suhu 180 darjah
5. Bakar kek dengan kaedah double boiler dan gunekan air panas.

5 comments:

  1. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    ReplyDelete
  2. moga kali ke 3 nanti keknya lebih cantik ye kak nazrah..hehehhe..saya nasib baik la tak terkena sumpahan kek ni....hehehhe

    ReplyDelete
  3. Salam Naz..
    mama sekali pun blm terbuat2 tgk teman2 buat mcm nak buat tapi bila fikir tang gula hangus nk kena msk tuh yg takut..taku terhangit jgk ..

    ReplyDelete
  4. Salam Naz.nampak lembut bhg kek itu...takpa cuba lagi sampai puas hati...lagipun kek ni mmg sedapkan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...