Total Pageviews

June 22, 2012

AGAR AGAR SANTAN PANDAN

  
 Assalamualaikum.... bersiaran lagi di Hari Jumaat...ewah..

Masuk seminggu kita tak mengupdate blog..ari tu tiba tiba stremix tak elok..jadi nak mengupdate langung x boleh..hanya boleh jalan jalan tengok tengok rumah teman teman melalui Tab ...

Agar agar ini kita buat dua tiga hari yang lalu..lama sungguh tak buat agar agar.. sekali sekala bile waktu panas dan jerebu memang enak di makan waktu sejuk sejuk...

Apa pun kita layan resepi....
AGAR AGAR SANTAN  PANDAN
Sumber : Nazrah Bakery


Bahan -bahan:
  • 10g serbuk agar-agar
  • 3/4 cawan gula putih
  • 900 ml air
  • 120ml air ( sy guna 100ml santan kotak + 20 ml air)
  • 1 biji telur dipukul dengan santan tadi
  • secubit garam
  • 1 helai daun pandan


Caranya:
  • Masak air dengan gula dan daun pandan
  • bila gula sudah larut masukkan serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut
  • Kecilkan api
  • kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih
  • Tuang kedalam acuan yang anda suka
  • Sejukkan baru di didinginkan dalam peti sejuk.

6 comments:

  1. minta sikit nak buat cuci mulut tghari nie hehehe

    ReplyDelete
  2. Assalam Nazrah,
    agar2 santan ni dah lama tak buat..
    sedap ni..hubby kita suka, tapi yang warna gula melaka tulah..

    ReplyDelete
  3. sedapnye..dh lama xmkn...dlu mak yg rajin buat...hehe

    ReplyDelete
  4. Salam Naz...
    kalau cuaca panas macam ni memang sesuailah kita hidangkan agar2 santan ni..nyaman rasanya..

    ReplyDelete
  5. ini menu pra ramadhan ni kak..hahahhah..kalau bulan puasa nampak agar2 ni rasa nak ngap je..kekekek...

    biskut dahlia kat bawah tu saya pun teringin nak cuba..sedapnya!!!

    ReplyDelete
  6. Assallamualaikum kak..

    First time kenal agar2 dulu, Naz suka agar2 santan.. Suka tgk sbb cantik ada dua lapisan tu... Nak sikit kak...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...