Total Pageviews

June 16, 2012

TAK SABAR NAK RAYA - BISKUT DAHLIA


Assalamualaikum...


 

Semalam kita beli Majalah Rasa Edisi Julai yang mana banyak resepi dan sajian untuk persiapan syawal. Punyalah rambang biji mata tengok macam macam resepi. Kerana terliur tengok kuih kuih raya dalam majalah tu...hari ini kita buat biskut pre raya..heheeh...tapi kita masih mengekalkan resepi dari Kak Jee yang mana dari tahun lepas kita buat ...  memang sedap biskut ni...

Rasanya esok dah habis biskut ni... sebab kalau hari raya dah banyak sangat biskut dan pilihan .. yang jenis camni kurang mendapat sambutan...

Apa pun kita layan gambar dan resepinya serta terima kasih wat empunya resepi...



BISKUT DAHLIA

Sumbe dari Kak Jee boleh KLIK sini.

Rujukan : Nazrah Bakery


Bahan2nya:
 

250 gm mentega
225 gm tepung jagung
125 gm tepung ubi
50 gm tepung gandum
1 biji telur
150 gm gula icing ( tapi kita kurangkan kepada 120 gm)
1 tsp esen vanilla

sedikit pewarna kuning

Cara membuatnya:



Sebatikan mentega, telur vanila dan gula icing

Masukkan tepung dan uli lembut
Masukkan adunan ke dalam piping bag dan pail nozel di ats dulang di lapik kertas
Hiaskan dengan ceri di atas biskut
Panaskan ketuhar. Bakar pada suhu 140 c selama 30 minit atau sampai kekuningan.


### kalau lembik lagi..tambahkan sedikit demi sedikit tepung jagung dan sedikit tepung ubi..

5 comments:

  1. hhahaha...best tajuk entry akak ni..kekekek....saya dah salin resepi tapi tak buat jugak lagi..haihh biskut akak ni bikin saya teringin la..hehehe

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum Naz, lama tak jengah sini.....dah raya rupanya....posa abis tak? Mesti geleng2 kepala tu....hehe...
    Akk tengah shopping baju raya, dia dah buat biskut. Esok2 kita raya, naz dah raya haji...hihi..

    ReplyDelete
  3. he hhe selamat hari raya naz..cnp resepi nnt nk dekat2 nk raya baru nk buat:)

    ReplyDelete
  4. Salam Naz. Minta sebalaaang....hehe

    ReplyDelete
  5. selamat hari raya kak...saya dtng beraya ni...hehehe nampak sedap ni..nak kena cuba la nanti:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...