Total Pageviews

July 31, 2011

PUDING KASIH BERTAUT




Assalamualaikum.....

Selamat menyambut Ramadhan buat teman teman semua.... sekejap saja rasa masa berlalu...

Hari ini kita buat Puding kasih bertaut..walau pun tak secantik kawan kawan yang lain buat...tetapi rasanya memang sedap..dan yang pasti memang sesuai untuk ketibaan bulan puasa dan hari raya nanti...

Terima kasih buat empunya resepi..kita layan gambar dulu yer...


PUDING KASIH BERTAUT
Resepi Oleh : Naz's CUTE OVEN, SMALL KITCHEN

Bahan-bahan A :
  • 1/2 paket @ 2 tsp serbuk agar-agar (dari sepeket 10 gm serbuk agar-agar)
  • 300 ml air
  • 200 ml santan
  • 1/2 cawan gula
  • 1 biji telur
  • 2 atau 3 jenis pewarna dan perisa (kalau tak nak letak perisa pun tak pe, just pewarna)



Cara-cara :
  1. Masukkan serbuk agar-agar, gula dan air ke dalam periuk dan masak hingga gula dan serbuk agar-agar larut. Kecilkan api.
  2. Pecahkan telur ke dalam santan dan kocok sikit dengan garfu. Tuang ke dalam periuk berisi larutan agar-agar tadi dan kacau sebati dan masak hingga mendidih (beware! atas api perlahan tau!). Setelah mendidih, tutup api.
  3. Bahagikan larutan kepada 2 atau 3 bahagian dan masukkan pewarna dan perisa. Kacau sebati setiap bahagian dan tuangkan ke dalam mould yang anda suka. Biarkan ia keras di dalam peti sejuk.
  4. Setelah keras, keluarkan agar-agar dari mould atau kalau guna bekas yang besar sebagai mould tadi, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil dan masukkan semua agar-agar ini ke dalam satu bekas lain yang lebih besar.

Bahan-bahan B :
  • 1 paket serbuk agar-agar 10 gm
  • 1 liter air
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 100 gm gula Melaka atau nise
  • 2 helai daun pandan (disimpulkan)

Cara-cara :
Masukkan semua bahan di atas ke dalam periuk dan masak hingga larut dan mendidih. Tutup api dan tapis larutan agar-agar.

Cara menyediakan puding :
Tuang larutan agar-agar B ke dalam bekas yang berisi semua agar-agar A / kiub-kiub agar-agar A tadi. Biarkan keras dan sejukkan ke dalam peti ais.

NOTA :
  • Untuk perisa tu, kalau tak nak letak pun tak apa. Cukup sekadar mewarnakan agar-agar di bahagian A itu dengan 2 atau 3 warna yang berlainan agar hasilnya nanti nampak cantik dan menarik.
  • Kalau tiada mould yang bentuk macam Naz di atas tu, guna loyang jer pun boleh untuk keraskan agar-agar bahagian A. Cuma lepas keras, potong agar-agar menjadi kiub-kiub kecil.
SELAMAT MENCUBA!

July 25, 2011

OREN BLENDED CAKE ..

Assalamualaikum....



Maaf lah..tuan rumah la ni kepenatan dan kebizian yang teramat...bila camtu...nak ke dapur pun amatlah malasnya...kita ada juga jalan jalan kat rumah teman2..tengok macam macam ada...cuma kita telan air liur jer...
Semalam kita merempit ke Kuantan selama 2 hari..bila balik tengok oren 2 biji tergolek2 dah nampak macam nak busuk...

Apa lagi...buat oren blended ler..tu yg paling senang...hehehehe dan memang favourite cake kat rumah ni....





Apa lagi...buat oren blended ler..tu yg paling senang...hehehehe dan memang favourite cake kat rumah ni....

Jom kita layan oren kek yer...

BLENDED ORANGE CAKE
sumber : Hasue
Copy dari rumah : Azlita

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

1 bji buah limau - ita tambah 1 biji lagi parutan kulit orange
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - ita letak 1 1/2 cwn (saya letak 1 cawan sahaja.)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
hasue tambah sedikit pewarna oren
ita tambah 1 sudu besar orange sunquic

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.

July 19, 2011

MUFFIN PISANG



Assalamualaikum....

wah ..rasa lama tak bersiaran masak memasak ni.....dah lama tak merempit di dapur...rempit di jalan saja...

Tapi ari ni mood kita tengak ok..jari merempit kejap kat dapur ..itu pun gara gara terlihat mapin di rumah MAS.....

Memang mudah dan baunya sungguh harum seisi rumah...tak rugi mencuba....wat minum petang hari Selasa ni....



Terima kasih empunya resepi..kita salin balik yer.....

Muffin Pisang 
Resepi : Ros Jintanmanis
Sumber : Izahdaut
Bahan :
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 1/3 cawan gula * izah guna 3/4 cawan
  • 2 biji pisang yang ranum * izah letak 200gm
  • 1\2 cawan minyak masak
  • 2 biji telur
  • 1\3 cawan  susu segar
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 1/2 sudu kecil baking powder
  • beberapa titik esen vanila
  • beberapa ketul coklat dairy milk ( ros guna jenama meiji) - Mas x letak

Cara membuatnya :


  1. Hancurkan pisang dengan menggunakan gelas dan letakkan 1/2 sudu kecil garam.
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder dan soda bikarbonat, kemudian pukul telur hingga berbuih baru masukkan gula, pukul lagi hingga kembang.
  3. Selepas itu, masukkan pisang dan kacau sebati, kemudian masukkan minyak, dan tepung sedikit demi sedikit, titik kan beberapa esen vanila, akhir sekali masukkan susu segar, masa ni jangan guna mixer ye, guna spatula atau senduk kayu je.
  4. Cedokkan adunan tadi didalam papercup muffin ( isikan 3/4 papercup) dan letakkan coklat di tengahnya, bakar pada suhu 170darjah selama 18 ke 20 minit, *izah bakar 25minit, sejukkan atas redai dan tabur sedikit dengan sugar powder. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

July 14, 2011

VANILLA CUP CAKE



Assalamualaikum.....

Hari ini anak anak minta kita buatkan cupcakes untuk di jamu ke kawan kawan nya. Bila kita balik tadi..dah letih dan otak pun tak leh nak jalan. 
Taknak menghampakan anak....kita bancuh jer adunan kek cawan Nona segera...



Campur semua dan bakar....taaada....dah siap..
Rasanya pun sedap dan harum baunya....

Kita layan gambar jer kengkawan.....



Kebelakangan ini kita ni sibuk MEREMPIT..kalau nak tengok blok MAKCIK REMPIT boleh klik yer....tengok makcik merempit plak..buat selingan jer...

July 12, 2011

TALAM MARBLE



Assalamualaikum....

Bila tengok Kak Ita buat talam marble...kita pun tergoda apa lagi bila kak Ita kata memang sedap dan mudah tanpa menggunakan kukus. Kebetulan hari ini kita balik awal dari opis...barang barang pun semua ada...



Memang mudah ...dan enak talam ni..tak rugi mencuba..buat minum petang memang ngam ... rasa coklat nya pun cukup sedap sehinggakan seakan akan makan agar agar dan aiskrim...wah.....

Minta izin dari empunya resepi untuk disalin semula...maaflah kita punya tak secantik dan seayu Kak Ita punya ..


Bahan-bahan ( loyang 10x10 inc. )
250 g tepung Hoen Kwee (putih)-(1 sb rata=10 g)
450 g gula halus (2 1/4 cwn rata) ( kita kurangkan kepada 400 gm)
2100 ml santan pekat (drpd 2 biji kelapa)
1 sk garam
3 sb serbuk koko 
choc emulco - ita tambah

Satukan kesemua bahan ke dlm mangkuk kecuali koko dan dibahagi 2. 1 bahagian di campur koko.
Masak adunan dlm periuk yg berasingan sehingga pekat,licin dan kelihatan meletup2. Matikan api.
Loyang di griskan dgn minyak masak terlebih dahulu.
Marblekan adunan berselang-seli warna hingga habis di dlm loyang. Sejukkan.
Siap utk dipotong dan dihidangkan.
Semasa memarbelkan adunan hendaklah lakukan dengan pantas kerana adunan cepat mengeras.

Untuk resepi ni ita hanya buat 1/2 adunan aje.. Ita gunakan hanya santan kotak. Ita guna 1 kotak santan 200 ml dan selebihnya ita campurkan dengan air untuk mencukupkan sukatan santan tu.

Lagi satu lupa nak bagi tau.. talam ni selepas dibahagikan kena masak dalam dua periuk yg berasingan secara serentak.. tak leh masak satu2 nanti dia dah keras pulak.. jadi.. kena lah jadi wonderwomen sekejap! kacau guna dua2 tangan.. hihi (Yang part ini kita minta tolong bibik kita )

 

July 7, 2011

ORANGE BLENDED CAKE

Assalamualaikum....



Hari ini kita buat orange blended cake....kek yang paling senang di dunia (gamaknya...sebab dalam masa 1 , 2 , 3 semua dah sedia)..

Makcik rempit ni macam biasa...hari ini pun terkejar2 ke Pekan Kapar untuk uruskan motor makcik....nanti makcik upload gambar2 baru motor makcik yer....

Buat teman teman ...mungkin telah ramai pun yg mencuba..makcik turunkan gak resepi untuk rujukan :


BLENDED ORANGE CAKE
sumber : Hasue
Copy dari rumah : Azlita

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )

1 bji buah limau - ita tambah 1 biji lagi parutan kulit orange
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - ita letak 1 1/2 cwn (saya letak 1 cawan sahaja.)
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )
hasue tambah sedikit pewarna oren
ita tambah 1 sudu besar orange sunquic

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.
Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.
Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.
Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.
Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.




Jumpa lagi.....

July 5, 2011

SUPER MOIST EGGLESS CHOCOLATE CAKE





Assalamualaikum.....

Alhamdulillah..akhirnya hari ini dapat gak kita upload satu N3...kalau nak tahu..sejak kebelakangan ini susah betul kita nak ke dapur...macam macam penyakit ada....apatah lagi di campurkan dengan kepenatan yang teramat sangat...
Hari ini kita berkesempatan buat kek yang ulang tayang..memang sedap dan simple....

Harap teman2 tak merasa bosan melawat rumah kita....



SUPER MOIST EGGLESS CHOCOLATE CAKE
by: Dayang

1 cawan tepung gandum - ita guna tepung kek
1 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 cawan serbuk koko - ita guna Tudor Gold
2 sudu besar susu tepung
1  1/4 cawan air sejuk (dari peti ais)
1 cawan gula perang
1 sudu kecil esen vanilla
1/2 sudu kecil coffee emulco atau chocolate emulco - ita letak coffee paste
secubit garam
1/2 cawan minyak masak sayuran atau minyak jagung - ita letak Mazola
1 sudu kecil cuka atau jus lemon - ita letak jus lemon

Cara2 nya :

Panaskan oven pada suhu 160C. Sediakan loyang kek (5' atau 6'). Griskan dengan mentega. Jika ingin menggunakan paper cup pun boleh juga.
Ayakkan tepung bersama baking powder, soda bikarbonat dan serbuk koko di dalam bekas besar. Masukkan tepung susu, garam dan gula perang. Kemudian dikacau rata-rata.
Masukkan air sejuk, minyak masak, esen vanila dan coffee emulco/chocolate emulco. Kacau perlahan-lahan dengan whisk. Pastikan adunan tidak berketul.
Akhir sekali masukkan cuka atau jus lemon. Terus dikacau serta merta sehingga sebati.
Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakar selama 30-40 minit atau hingga masak.
Sejukkan kek setelah masak. Boleh juga dihiaskan dengan topping kegemaran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...