Total Pageviews

July 30, 2012

KASWI DURIAN

 

Assalamualaikum....  letih betul sejak seminggu ni sebab setiap petang hingga lewat malam saya berada di tapak perniagaan Bazar Ramadhan di belakang Semua House / Cambell Compleks... kalau dekat dekat raya nanti mau tido sini kot...


Apa pun ari tu, sempat la saya buat Kaswi Durian resepi dari Kak Besah .. kebetulan ada durian yang tak sedap sangat untuk di makan gitu saja....

Bila tiba waktu berbuka...kita pun ngap le sepotong.. wahhhhhhhhhh..... glupppppp....pahittt....apasal plak..terus mati selera kita.... apa silapnya tak ler ku tahu....tapi bila kita suruh anak dan bibik makan..sedap bebeno depa makan....bibik kata enak Maa.... tak pahit pun...

Selidik punya selidik ... kita rasa agaknya kita tergigit air kapur yang keras tu ( hehehehe.... kita letak lebih sangat kot) dan mungkin ada yang tak hancur elok... berketul tu yang masuk mulut kita... padan muka...hahahahahhaah

Jadi pengajarannya..kalau resepi suruh letak 1/2 sudu jgn letak satu sudu...kan dah kena.... Apa pun resepi ni memang marvelous dan enak... sesuai la sangat untuk orang tua di kampung tu....

Tapi ini ler gambar yang sempat saya tangkap .... sebab dah letih lepas berbuka... terima kasih wat empunya resepi ya.....

KASWI DURIAN 

Resepi : Kak Besah (My Resipi)

Bahan-bahan ( seloyang kecik jer )

  • 1 cwn tpung gandum
  • 1 cwn tpung ubi
  • 2 1/3 cwn santan (1/2 cwn sntan pekat + air)
  • 1/2 cwn isi durian
  • 2/3 cwn gula pasir
  • 1/2 suduteh garam
  • 1/2 suduteh AIR KAPUR sireh
  • secawan kelapa parut putih + secubit garam (jika xnk cpt basi kukus 5 mnt)

Cara-cara

  1. panaskan air kukusan.
  2. campur rata / sebati semua bahan. bleh blend jika suka.                
  3. sapu sedikit minyak dlm loyang, pastu masukkan adunan. jgn tebal sangat, x best. lbehkurang 1 inci suku cukup. kukus 30 minit atau hingga masak.
  4. bila sejuk, blehla dipotong & digaul bersama kelapa parut....
  5. senang jer...

7 comments:

  1. xpernah makan lagi kaswi durian..mesti sedap yer..

    ReplyDelete
  2. salam naz.
    mesti sedap nie ada rasa2 durian..sedappp..suka kuih mcmnie:)

    ReplyDelete
  3. wah masih lg dimusim durian yer...cmner yer rasanye tu...sbb durian ni QH kurang sikit..kalau dibuburkan bersama kacang hijau tu QH suka lak...

    ReplyDelete
  4. Assalam kak, sedapnya...kaswi durian ni mcm pernah cuba la tapi tak masuk blog lagi rasanya..hehe

    ReplyDelete
  5. salam naz. Kaswi durian ni mesti sedap tidak terhingga..

    ReplyDelete
  6. salam kak naz..waduh menggoda la resepi kaswi doyan nih..:)

    ReplyDelete
  7. hehehe..mesti pelik je ye kak tengok depa makan elok je sedapnya..heheheh..saya hari tu pun dah cuba resepi ni...memang sedap bau durian..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...