Total Pageviews

July 30, 2012

KASWI DURIAN

 

Assalamualaikum....  letih betul sejak seminggu ni sebab setiap petang hingga lewat malam saya berada di tapak perniagaan Bazar Ramadhan di belakang Semua House / Cambell Compleks... kalau dekat dekat raya nanti mau tido sini kot...


Apa pun ari tu, sempat la saya buat Kaswi Durian resepi dari Kak Besah .. kebetulan ada durian yang tak sedap sangat untuk di makan gitu saja....

Bila tiba waktu berbuka...kita pun ngap le sepotong.. wahhhhhhhhhh..... glupppppp....pahittt....apasal plak..terus mati selera kita.... apa silapnya tak ler ku tahu....tapi bila kita suruh anak dan bibik makan..sedap bebeno depa makan....bibik kata enak Maa.... tak pahit pun...

Selidik punya selidik ... kita rasa agaknya kita tergigit air kapur yang keras tu ( hehehehe.... kita letak lebih sangat kot) dan mungkin ada yang tak hancur elok... berketul tu yang masuk mulut kita... padan muka...hahahahahhaah

Jadi pengajarannya..kalau resepi suruh letak 1/2 sudu jgn letak satu sudu...kan dah kena.... Apa pun resepi ni memang marvelous dan enak... sesuai la sangat untuk orang tua di kampung tu....

Tapi ini ler gambar yang sempat saya tangkap .... sebab dah letih lepas berbuka... terima kasih wat empunya resepi ya.....

KASWI DURIAN 

Resepi : Kak Besah (My Resipi)

Bahan-bahan ( seloyang kecik jer )

  • 1 cwn tpung gandum
  • 1 cwn tpung ubi
  • 2 1/3 cwn santan (1/2 cwn sntan pekat + air)
  • 1/2 cwn isi durian
  • 2/3 cwn gula pasir
  • 1/2 suduteh garam
  • 1/2 suduteh AIR KAPUR sireh
  • secawan kelapa parut putih + secubit garam (jika xnk cpt basi kukus 5 mnt)

Cara-cara

  1. panaskan air kukusan.
  2. campur rata / sebati semua bahan. bleh blend jika suka.                
  3. sapu sedikit minyak dlm loyang, pastu masukkan adunan. jgn tebal sangat, x best. lbehkurang 1 inci suku cukup. kukus 30 minit atau hingga masak.
  4. bila sejuk, blehla dipotong & digaul bersama kelapa parut....
  5. senang jer...

July 25, 2012

BERNIAGA LER KITA.......DI BULAN PUASA

Assalamualaikum....


Ramadhan tahun 2012 ....  kali pertama kita mencuba nasib dengan menyewa tapak di Tempat Letak Kereta antara bangunan Cambell Compleks dan Semua House.

Lokasi perniagaan saya C16 dan menjalankan perniagaan bersama rakan saya Rozie..(terima kasih Rozie kerana sanggup berpanas dan berhujan menjaga gerai tu )



Setiap hari selepas menghantar anak balik sekolah, saya akan berada di Jalan Masjid India sekitar jam 3.00 petang hingga 10 malam...
Hari ini adalah hari Kelima berpuasa... dan keadaan di sekitar Jalan Masjid India masih agak lenggang..mungkin kerana kebanyakan kakitangan Kerajaan dan Swasta belum lagi bergaji..bonus pun mungkin belum dapat.. atau kebanyakan mereka amat suka menunggu untuk shopping di saat saat akhir....





Apa pun ... kenangan tahun ini pasti tak akan saya lupakan..Insyallah akan terus berniaga lagi di tahun tahun akan datang...

Buat sesiapa teman teman yang sudi berkunjung ke gerai saya... terima kasih...

Kita tengok apa yang ada di gerai saya....






Antara yang ada di gerai saya... seluar Legging kanak kanak, Baju T'shirt dan kemeja kanak kanak, Tudung, Telekung, biskut dan bahulu.

Raya tahun ni..dah tentu saya akan hitam...kerana berjemur panas setiap hari..hahahahhahaha....... Apa pun selamat Berpuasa ...





July 24, 2012

BINGKA PANDAN





Assalamualaikum...

Hari ke empat berpuasa.... kelmarin saya sempat buat bingka pandan untuk berbuka puasa.... Tahun ni mungkin saya akan kurang di dapur kerana telah membuka booth perniagaan di Jalan Masjid India.

Apapun kepala sentiasa berputar dan berfikir untuk mengupdate blog masakan ini....

Apapun kita layan bingka pandan ni... dan terima kasih buat empunya resepi...




Resepi asal: joayee myresipi.com
Copy dari : Nieza

Bahan-bahan ( 6 org )
  • 1 cup gula
  • 1 cup jus pandan (atau air + pandan essence)
  • 2 cup tepung gandum
  • 2 1/4 cup santan (atau 1 can santan-450ml )
  • 2 tbs butter
  • 3 biji telur
  • 1/2 tsp garam
  • colour hijau
  • bijan
Cara-cara
  1. campurkan semua bahan. blend sampai sebati.
  2. masukkan 2 tbs minyak dlm loyang .
  3. panaskan loyang dlm oven. bila minyak dah panas, masukkan mixture tadi kuih, taburkan bijan. bakar @180 sampai brown atau garing

July 19, 2012

GILER KEK KARAMEL .......




Assalamualaikum....

Puasa hampir tiba... rasa cepat sangat masa berlalu... hmmmmm...

Hari ini kita buat kek karemal lagi..sejak dua menjak menjadi je kek karamel kita... jadi giler plak nak membuatnya... terima kasih lah pada yang sudi menurunkan ilmu... walau pun tak secantik kak ita punya...tapi rasa nya memang marvelous..dah tentu menjadi kemestian kek ni di hari raya nanti.

Kita pun dah lama x update blog..seminggu dua ni..badan kurang sihat..gusi sakit yang amat... tu yang tak ke dapur...

Apa pun kita layan je la kek karamel yang tak glamer ni...




Terima kasih wat empunya resepi.... 


KEK KARAMEL ( loyang 8 @ 9 inci )
RESEPI MUNIRA BAHAROM (Rakan FB)


bahan bahan

GULA HANGUS
2 @ 4 sudu besar gula
Jadikan gulakan gula hangus.Ratekan pade keseluruhan loyang supaye kek tak melekat pade loyang

Bahagian atas ( karamel )
1/2 tin susu cair @ 1 cawan penuh
70 gm gula castor (kita kurangkan kepada 45 gm)
1/2 sudu teh vanilla
3 kuning telur
kacau sebati..kacau dngn perlahan


Lapisan kek (A)
140 gm tepung gandum
70 gm gula castor ( kita kurangkan kepada 45 gm)
3 kuning telur
135 ml air
1 sudu teh baking powder
45 ml minyak

1. Putar  telur kuning,air dan minyak dan gula hingge kembang
2. Masukkan tepung yng dicampur baking powder.
3. Biarkan sebentar

Meringue (B)
6 telur putih
70 gm gula castor (kita kurangkan kepada 45 gm)
1 sudu teh krim tar2
pukul hingge kembang dan tak menitis..

campurkan A dan B..KACAU DNGN TANGAN..kaedah kaup balik

1. Masukkan karamel dalam loyang
2. Masukkan adunan kek yng telah diwarnekan.
3. Panaskan oven selame 10 minit .
4. 40 minit pertame gune api bawah dan 15 minit lagi api atas dan bawah pade suhu 180 darjah
5. Bakar kek dengan kaedah double boiler dan gunekan air panas.

July 12, 2012

MAKAN DURIAN SAMPAI KENYANG ... HANYA RM10




Assalamualaikum.....

Kalau nak makan durian puas puas ... tapi durian kampung la.. hanya RM10 seorang dan boleh makan sehingga muntah ... kita siap tapau lagi tau...hehehhehehe

Terletak di SS2 Petaling Jaya (belakang Balai Polis SS2) ada dua gerai buah durian di persimpangan jalan....

 

 
Bersusun susun durian ..ada yang mahal dan ada yang murah.... dan buffet durian hanya berharga RM10 seorang... amacam..ada berani ke tidak nak makan....

Dan durian yang tak dimakan oleh saya dan teman teman  ditapau balik oleh saya... apa lagi kita buat lah bubur durian untuk anak anak...memang berbaloi sangat2... sampai muntah durian pun boleh... 

Gambar Ehsan...
 
Jom ramai2 makan doyan dan layan gambar bubur durian kita yer.....Resepi tak der sebab kita main agak agak sedap ikut anak tekak kita... Jumpa lagi...





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...