Total Pageviews

November 18, 2011

LOPES SAGU UBI KAYU ...... WARNA WARNI PLAK....

Salam hari Jumaat....



Masih lagi nak menghabiskan saki baki ubi kayu...ari tu yang kita buat versi malas .. nak tengok di SINI... tapi ari ni kita terajin lebih sudah...bukan apa kebetulan nak buat kuih tu..datang pula ibu kita dari kampung...


Sambil sambil tu demo ler kat mak... mak kita kata sedap...lebih sedap dari lopes biasa...heheh :) suka kita.... mak siap ambil resepi lagi....

Terima kasih wat penyumbang resepi....kita salin kembali...layan ye gambar gambar yang tak seberapa ni..... 


LOPES SAGU UBI KAYU
(by Puan Yon Abu Bakar)


Bahan A :
900 gm ubikayu
60 gm gula pasir
3 sudu besar tepung ubi
600 ml santan pekat
100 gm sagu biji
pewarna merah, kuning, hijau/warna pilihan

Bahan B : (sirap gula melaka)
250 gm gula melaka
300 ml air
70 gm gula pasir
2 helai daun pandan


1 biji kelapa parut (putih saja)
digaul dengan sedikit garam


Caranya :
❀  Buang kulit ubi dan parut. Kemudian perah airnya dan ketepikan.
❀  Masak air secukupnya di dalam periuk hingga mendidih.
❀  Rendam sagu sebentar dan toskan. Masukkan ke dalam air mendidih tadi, kacau hingga masak. Angkat dan tapis sagu dan siram air sejuk supaya tidak melekat.
❀  Satukan bahan A dan digaul hingga rata. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan setiap bahagian.
❀  Kukus setiap bahagian warna sehingga menjadi tiga lapisan selama 20 minit dengan api yang kuat.
❀  Apabila sejuk, dipotong dan digaul kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam.
❀  Untuk menyediakan sirap gula melaka, satukan bahan B dan masak sehingga gula larut.
❀  Hidangkan lopes dengan sirap gula melaka.

November 16, 2011

LOPES SAGU UBI KAYU

Assalamualaikum.... 


Semalam Iza dok tayang Lopes Sagu Ubi Kayu yang cantik warna warni ... terbayang keenakannya apa lagi makan waktu sejuk....

Nah..ini versi kita plak..tapi versi malas...hahahahah.... jadi satu warna jer...senang citer..tapi rasanya memang walla.....berulang alik kita dok makan...memang sedap..tak pernah rasa dan makan kuih macam ni... 
Terima kasih buat yang empunya resepi...izinkan kita salin kembali....

  
LOPES SAGU UBI KAYU
(by Puan Yon Abu Bakar)
source : Iza Akma SSK


Bahan A :
900 gm ubikayu
60 gm gula pasir
3 sudu besar tepung ubi
600 ml santan pekat
100 gm sagu biji
pewarna merah, kuning, hijau/warna pilihan

Bahan B : (sirap gula melaka)
250 gm gula melaka
300 ml air
70 gm gula pasir
2 helai daun pandan


1 biji kelapa parut (putih saja)
digaul dengan sedikit garam


Caranya :
❀  Buang kulit ubi dan parut. Kemudian perah airnya dan ketepikan.
❀  Masak air secukupnya di dalam periuk hingga mendidih.
❀  Rendam sagu sebentar dan toskan. Masukkan ke dalam air mendidih tadi, kacau hingga masak. Angkat dan tapis sagu dan siram air sejuk supaya tidak melekat.
❀  Satukan bahan A dan digaul hingga rata. Bahagikan adunan kepada tiga bahagian dan warnakan setiap bahagian.
❀  Kukus setiap bahagian warna sehingga menjadi tiga lapisan selama 20 minit dengan api yang kuat.
❀  Apabila sejuk, dipotong dan digaul kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam.
❀  Untuk menyediakan sirap gula melaka, satukan bahan B dan masak sehingga gula larut.
❀  Hidangkan lopes dengan sirap gula melaka.


November 14, 2011

BINGKA ROTI KUKUS STRAWBERRY

Salam sejahtera wat teman teman...



Hari ini akak menghabiskan roti yang nak expired .. tak laku plak roti roti tu lepas lepas raya haji ni... nampak bingka roti kukus pandan versi kak Ummi...

tapi maaf lah .. kita derhakakan sikit tang perasa tu sebab pes pandan dah habis..kita gantikan ngan strawberry... hmmmm....memang sedap..apa jua perasa dah tentu sedap..lembut lagi..kalau makan ngan fruit cocktail lagi sedap....

Terima kasih wat empunya resepi... halalkan yer ...




BINGKA ROTI KUKUS PANDAN
Resepi : NotabiliaDicuba/Uji : Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 8-10 keping roti putih (akak guna 9 keping roti Gardenia - x perlu disiat kecil)
  • 200 ml santan - (akak guna santan kotak Kara je)
  • 200 ml air
  • 1 cawan gula (akak letak 3/4 cawan je gula kastor)
  • 4 biji telor - (akak buang tali pusatnya)
  • 1 sudu teh garam halus
  • 1/2 sudu teh pes pandan ( yang ni akak ganti pes strawberry)
  • 2 helai daun pandan - disimpul
Cara-Cara:-
  1. Dalam mangkuk besar, kacau bersama santan, air, gula, telor, garam dan pes pandan dengan menggunakan whisk sahaja.
  2. Kemudian rendamkan kepingan roti ke dalam adunan di atas dan biarkan sekurang-kurangnya 10 minit.
  3. Pindahkan kepingan roti yang direndam tadi ke dalam loyang bulat 8 inci (akak sapu dulu loyang dengan sedikit mentega). Tuangkan lebihan adunan juga ke dalam loyang.
  4. Letakkan daun pandan yang telah disimpulkan di atas permukaan roti tadi.
  5. Sediakan kukusan dan bila air mendidih, kukus bingka selama 15 - 20 minit. (akak balut penutup kukusan dgn kitchen towel agar air kukusan tidak menitis di permukaan bingka).
  6. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dihidangkan. (Letak dalam fridge dan di makan sejuk pun sedap pada tekak akak...hehe)

November 12, 2011

BINGKA UBI PANDAN

Selamat petang hari Sabtu....





Kita nampak bingka ubi pandan ni kat rumah Yatie semalam..memang niat nak buat bingka ubi yang biasa2 tu..tapi menarik juga mencuba yang baru...  boring juga asyik warna kuning jer....

Memang tak rugi mencuba yang baru ini...ada kelainan sikit.. cuma maaf lah...oleh sebab tak sebar menyebabkan sememeh je bingka kita..

Terima kasih buat empunya resepi ...

BINGKA UBI PANDAN
Sumber : Yatie,   Bro RozanMamaHawa dan AlongRoz

Bahan-Bahan (loyang 10x10x2 inci)
  • 1 kg ubi yg telah di parut (perah dan buang semua kanjinya)
  • 500 ml santan pekat (santan kotak)
  • 150 ml air
  • 250 gm gula
  • 4 biji telur –kacau sedikit
  • 1 sudu besar minyak sapi
  • 1 sudu besar pes pandan
  • 1 sudu teh garam
  • sedikit pewarna kuning (utk mendapatkan warna hijau yg lebih menarik)
Peraturan :
  1. Satukan ubi parut dan gula dalam sebuah mangkuk besar lalu masukkan minyak sapi dan telur. Gaul rata bahan-bahan ini.
  2. Kemudian masukkan santan, pes pandan, air, garam dan pewarna kuning. Kacau lagi sehingga sebati.
  3. Sapukan sedikit minyak pada dasar dan keliling loyang berukuran 10 inci. Bubuh adunan ubi tadi. Bakar di dalam oven selama kira-kira 1 jam – 1 jam 10 minit dgn suhu 200/220 darjah Celsius. Oven hendaklah dipanaskan terlebih dahulu.

November 11, 2011

PUDING JAGUNG ROHAISHA

 Salam buat semua ....



Kali ini kita buat puding jagung lagi..tapi kita cuba resepi dari Ayu dan Rohaisha (Rakan FB)..


Sukatan nya memang mudah..tak payah timbang2..dan alhamdulillah memang elok je menjadi..boleh disimpan resepi ini untuk sedang buat jamuan... sedap di makan bersama fruit cocktail....


Terima kasih yang empunya resepi.....


PUDING JAGUNG ROHAISHA
Resipi : Rohaisha Mesra Selera
Sumber : Ayu Jalinan Rasa

BAHAN-BAHAN:

1 tin jagung
1 tin tepung kastard
4 1/2 tin santan
Garam
Gula secukpnya (kita letak 12 sudu besar gula - sesuai ngan tekak kita )

CARA:

1-Campurkan kesemua bahan dan kacau dahulu agar sebati.
2-Kemudian masak atas api sederhana dan kacau selalu agar tidak bergentel.
3-Tutup api apabila adunan telah menggelegak dan tuang ke dalam loyang.

November 9, 2011

PUDING ROTI MARBLE HAJI.....

Assalamualaikum....



Rasanya enjin motor dapur kita baru nak panas ..lambat sikit .. tak laju macam motor pinky pinky kita tu....

Tapi buat yang ringan ringan je dulu..hari ini kita buat puding roti marble lagi ..yang menjadi kegemaran abg kita... 

Resepi dari rumah adik Naz... terima kasih....


PUDING ROTI MARBLE

Bahan-bahan :
  • 10 gm serbuk agar-agar
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 3 cawan air
  • 4 keping roti *
  • 2 biji telur ayam *(telur ayam tau! bukan telur itik atau lain-lain..hehehe)
  • 1/2 cawan susu pekat manis *
  • 1 tin susu cair (400ml) *
  • 1 sudu teh asen vanilla *
  • 2 sudu besar majerin
  • 2 sudu besar serbuk koko ATAU 1/4 cawan serbuk milo
  • 1 atau 2 pewarna kesukaan

November 8, 2011

PUDING JAGUNG

Salam sayang semua.....




Makin hari makin slow melow kita punya update blog... sebab setiap hari kita semakin sibuk... 


Jalan jalan kat rumah si Norul Mas Hana ... terpandang puding jagung.. Dah lama kita tak buat puding jagung.. saja buat puding simpan dalam peti sejuk.. sebab abg kita selalu nya suka mengunyah sambil tengok tv.... 

Terima kasih buat empunya resepi..... memang sedap puding ni....tapi kali ni kita buat terlembik la pula.... jadi kena makan pakai sudu... mungkin kita adjust sikit bahan bahannya....


PUDING JAGUNG
Resepi: 
F&N@myresipi.com
Dari : Dapur Kecil Norul

Bahan-bahan ( sefamily )

* 1 cawan tepung kastad (saya letak 1 1/2 cawan)
* 1 cawan jagung manis ( saya letak 1 tin )
* 3/4 cawan gula ( saya letak 1/2 cawan)
* 3 cawan air
* 1 1/2 cawan susu cair

Cara-cara
 
1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan.

November 6, 2011

KEK COKLAT KUKUS


Salam Aidil Adha buat semua....

Dah naik bersawang gak rumah kita ni....bukan apa..sejak opis kita kena pindah..kita sibuk sampai ke petang..bila balik rumah mood untuk ke dapur tu tak ada...



Hari ini kita  menyambut Hari Raya Korban... dan pagi ni kita sedang bersiap siap untuk balik ke kampung... sempat buat kek coklat kukus untuk buah tangan di kampung ..kebetulan nak adakan kenduri malam ni...

Resepi kita ikut buku dari chef Zubaida Che Pa..memang tidak pernah menghampakan.... 


KEK COKLAT KUKUS
Sumber : Buku Chef Zubaida

Resepinya :

Bahan-Bahan (A)

100 gm serbuk koko ( saya guna 80gm)
250 gm gula pasir ( saya kurangkan kepada 180 gm )
1 tin susu cair
200 gm minyak masak
250 gm susu pekat manis

Bahan (B)
150 gm tepung gandum
1 s/t soda bikarbonat
1 s/t serbuk penaik
4 biji telur B



Cara-Cara.

1. Campurkan bahan (A) dan kacau sebati
2. Masak atas api seketika
3. Di bekas yang berasingan pukul telur dan curah ke dalam adunan A
4. Akhirkan sekali masukkan tepung dan serbuk koko yg telah diayak.
5. Guna mixer dengan perlahan dan kacau hingga tepung tidak bergentel (sekejap sahaja) (saya guna whisk jer)
6. Kukus selama 1 jam 30 minit dan taburkan choc toping (hias ikut suka)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...