March 30, 2011

UBI KEMILI



Dulu masa kecil kecil selalu makan ubi kemili ni..tapi la ni..susah jumpa kat KL. Ubi kemili ni pun bapa saya yg jumpa di Johor minggu lepas..kebetulan bila saya pulang ke Kg..ada baki sedikit..
Masih ingat dulu masa kecil kecil..sangat suka bau ubi kemili ni..siap cabut rumput kat tepi rumah dan cium bau akar nya..sama macam bau ubi kemili ni..memang sedap..saya sangat suka ubi kemili ni.



Tengah cari info pasal ubi kemili ni..nampak pula dah pernah ada kat Dapur Mamasya..jadi akak minta izin info yang telah diperolehi oleh Mamasya...

Sumber Dari : Dapur Mamasya

kalau kat kg kami panggil ubi ni ubi keling tp bila search kat wikipedia....baru tahu ubi ni dipanggil pokok galak tua...

Info dari wikipedia

Pokok Galak Tua adalah sejenis pokok yang terdapat di hutan Malaysia. Ia juga dikenali sebagai Ubi Kemili, Pokok Seratus, Stemona, Pecah Kelambu.

Pokok Galak Tua merupakan sejenis herba menjalar yang mepunyai ubi yang lembut. Daunnya seakan -akan daun ubi jaga bezanya daun galak tua lebih bulat dan daun ubi jaga lebih lonjong. Ubinya berwarna putih dan bersaiz lebih kurang sebesar pensil dengan panjangnya lebih kurang 1 meter. Ia boleh dikunyah seperti tebu dan mempunyai rasa manis dan pedas. Mengandungi alkaloid stemona.

Pokok ini berasal dari Madagaskar atau Afrika tropika dan tersebar hingga ke Sri Lanka, Thailand, Malaysia dan Indonesia. Ia adalah sejenis herba saka berumpun, setinggi 60 hingga 90 sm dan ditanam sebagai tanaman semusim. Batangnya lembut, semi-sukulen, bersegi empat, pubesen, melentur atau menegak dan tumbuh pada buku ruas bahagian bawah pohon yang ditumbuhi akar.

Daunnya ovat hingga sub-orbikular, bes kuneat, tepi daun bergerigi kasar, berukuran 2 hingga 6 sm panjang, 1.5 hingga 4 sm lebar dan berwarna hijau muda. Daun ini beraroma apabila diramas. Infloresen terminal, berjambak tegak, berbunga banyak, kecil dan berwarna keunguan.

Herba ini berubi dan rupanya seakan-akan ubi kentang. Ubi ini berukuran 2 hingga 4 sm panjang, 0.5 hingga 2 sm lebar, berwarna hitam keperangan dan isinya berwarna putih susu

4 comments:

  1. Nazrah, salam kenal ya...sukanya ubi kemili, my faveret nih sama ngan ayah, pantang jumpa mesti beli..tp anak2 tak pandai makan. buat gulai ngan ikan darat pun sedap!!!

    ReplyDelete
  2. salam kak..canteknye gamboo!~ terpesona saye...pndanye amik pic...!!nak blajar ngan akak la... plz plz plz

    ReplyDelete
  3. rasa2 macam pernah makan masa kecik ...

    ReplyDelete
  4. Bee..salam kenal, terima kasih sudi jadi teman cyber saya.

    Noorsha..jgn la ..malu akak..awak lagi terror dari saya amik gambar..saya pun belajar dari awak..ahazkkkk...

    ReplyDelete

KUIH LAPIS ASSALAMUALAIKUM  Tiba tiba bila free di musim PKP ni... terpandang blog kita yang dah lama tak kita tengok..hampir...