Total Pageviews

October 29, 2014

APAM PISANG



Assalamualaikum....

Hari ini saya tayang Apam Pisang ..tentu ramai juga yang dah lama tak buat apam pisang...

Resepi masih lagi dari teman2 blog... rasa apam nya sangat lembut dan gebu...tanpa kelapa pun dah cukup sedap.

Kita layan resepinya ya....


Apam Pisang Kukus
Sumber : Diana / Madiha

Bahan-bahannya
2 cawan tepung gandum
8 biji pisang emas (sederhana besar) (akak guna 250 gm )
3/4 cawan mentega, dicairkan dan disejukkan (boleh digantikan dengan minyak)
4 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh baking soda
1 cawan gula
secubit garam

Cara-caranya
1. Tepung gandum diayak dengan baking powder. Ketepikan.
2. Pisang dilecek halus dan digaul dengan baking soda dan garam. Sementara tu.. panaskan periuk kukusan.
3. Pukul telur bersama gula hingga kembang.  Masukkan mentega cair/ minyak & juga pisang yang dilecek.
4. Kemudian masukkan tepung & gaul rata dan kemudian tuangkan kedalam loyang yang telah disapu dengan mentega. Kukus selama 45 minit menggunakan api yang sederhana. 

Nota: Penutup kukusan perlu dibungkus dengan kain supaya wap tidak jatuh keatas permukaan kuih.

guna acuan apam yang kecik2 tu.. & masa mengukus  telah dikurangkan ke 12 ~ 15 minit.  



October 19, 2014

TAHI MINYAK

Assalamualaikum...




Mungkin ada yang tak tahu apa itu tahi minyak...

Macamana nak buat tahi minyak.... dulu dulu masa kita kecik , mak kita suka buat tahi minyak ni sebab minyak asli dari santan kelapa di buat minyak rambut supaya rambut kita lebat...

Tapi ye la... dulu2 mana ada minyak rambut macam zaman sekarang.. heheheh

Bau dia ya Allah...bau kelapa la..tapi kalau tidak kerana dahulu tidak adalah kita sekarang kan...




Tahi minyak ni akak nak buat Kole Kacang bila lapang nanti... 

Bahan2 nya hanyalah 1/2 kilo santan (pati)

Masak hingga jadi tahi minyak seperti gambar... 




Minyak dia boleh di gunakan kembali untuk memasak / menumis lauk pauk...




October 15, 2014

KEK COKLAT KUKUS BERCHEESE

Assalamualaikum...



Petang petang ni saja buat kek untuk di makan anak anak... tambahan pula musim hujan.

Dah lama juga saya tak buat kek coklat dari Chef Zubaidah ni...  memang sedap sungguh kek ini sehingga tak sedar boleh makan sehingga berkeping keping...

Kita semak resepinya...

Resepi masih lagi sama (chef Zubaidah) tetapi kita tambah cheese.

Untuk resepinya :
Oleh : Nazrah Bakery
Bahan-Bahan (A)

100 gm serbuk koko ( saya guna 80 gm sahaja)
250 gm gula pasir ( saya kurangkan kepada 180 gm )
1 tin susu cair
200 gm minyak masak
250 gm susu pekat manis

Bahan (B)
150 gm tepung gandum
1 s/t soda bikarbonat
1 s/t serbuk penaik
4 biji telur B

untuk cheese :

250gm cream cheese
1 biji telur
1/2 cawan  gula castor
1sdb tepung gandum
2 sdb air
1 sdt esen vanilla




Cara-Cara.

1. Campurkan bahan (A) dan kacau sebati
2. Masak atas api seketika
3. Di bekas yang berasingan pukul telur dan curah ke dalam adunan A
4. Akhirkan sekali masukkan tepung dan serbuk koko yg telah diayak.
5. Guna mixer dengan perlahan dan kacau hingga tepung tidak bergentel (sekejap sahaja)(saya guna whisk jer)
6. Kukus separuh adunan selama 20 minit. 
7. Bahan cheese tadi di putar hingga sebati. Kemudian lapis ke atas adunan coklat tadi dan kukus lagi selama 20 minit
8.Tuang baki adunan coklat tadi dan kukus lagi kira kira 20-30 minit sehingga masak.
9. Boleh di hias mengikut creativiti masing masing.


October 12, 2014

APAM SUSU




Assalamualaikum....

Lama sungguh tak buat apam..tapi bila tengok apam yang warna warni dari fb Kak Rina.. tergoda plak..

Simple dan enak di makan masih panas panas lagi... terutama bila hujan di petang hari.


APAM SUSU
Sumber : Fb Kak Rina'z Cookies


BAHAN-BAHAN
2 CAWAN TEPUNG GANDUM
4 BIJI TELUR
1 SUDU BESAR OVELLATE
4 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS
1 CAWAN GULA CASTOR
CARA-CARA
MIXER TELUR,GULA,SUSU DAN OVELLATE SEHINGGA PUTIH,GEBU DAN KEMBANG,MASUKKAN TEPUNG YG TELAH DIAYAK SECARA KAUP BALIK DGN SPATULA.BAHAGI ADUNAN KEPADA 3,,WARNAKAN,,ISI DALAM LOYANG YG TELAH DISAPU DGN MINYAK,,KUKUS DGN API YG SEDERHANA SELAMA 30 MINIT-SEHINGGA MASAK...
TQVM,,RESEPI DARI "GROUP RESEPI RINGKAS



Kita nak citer... pada sebelah pagi tadi .. kami Ladies Biker Malaysia (LBM) berzumba di Tasik Titiwangsa...

Memang ramai yang ada di sekitar Tasik Titiwangsa santai bersama keluarga.. antaranya aktiviti bersenam Zumba ini...

Kita layan gambar2 juga yerk...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...