Total Pageviews

December 24, 2011

MUFIN DURIAN KUKUS

Salam hari Sabtu.....


 
Hari ini dah tentu ramai yang balik kampung, menghadiri kenduri atau majlis majis keramaian.almaklumlah cuti panjang....

Malam tadi kat tol jalan duta pun jem teruk..banyak kereta menghala ke utara... apa pun semoga semua nya selamat ke destinasi masing masing....

Pagi pagi ni..walau pun keadaan diri yang masih kurang sihat (demam)..kita buat Mufin Durian Kukus ... ni bukan apa menghabiskan stok durian dalam petiais kit tu... memang gebu dan enak rasa mufin ni....manis nya kita kurangkan sikit...almaklumlah umur meningkat...tapi memang marvelous...

Terima kasih buat penyumbang resepi..minta izin ya...

Mufin Durian Kukus
Resepi:Rahel

Bahan:

250g tepung gandum*
200g gula kastor
2 biji telur saiz L,dipukul ringan guna garpu
1 sudu teh serbuk penaik*
1 sudu teh soda bikarbonat*
1/2 sudu teh garam halus
300g isi durian,dilenyek halus*
240ml minyak masak

sedikit pewarna hijau (kita hanya letak sedikit warna kuning)

Cara:

1.Ayak bahan bertanda* ke dalam mangkuk.
2.Kemudian masukkan bahan yang lain,kecuali pewarna hijau.Kaup balikkan
   hingga rata.Kemudian ambil 3 sudu besar adunan dan beri pewarna hijau.
3.Sudukan adunan warna asal ke dalam acuan hingga 3/4 penuh.
4.Beri masing-masing sedikit adunan hijau dipermukaan.
5.Kukus dengan api kuat selama 15 minit.




December 22, 2011

BUBUR KACANG HIJAU DURIAN

Assalamualaikum....



Hari ini kita demam..demam makan durian kot...banyak sangat...tapi kita gagah gak buat bubur kacang hijau durian....kegemaran abang kita...

Musim durian sekarang ni...tu yang sedang dapat durian...

Resepi ...malu nak letak..sebab kita pun main agak agak jer....

JOm layan gambar bubur durian ya.... 







December 18, 2011

KEK PISANG LEMBAB

Assalamualaikum ...petang hari Ahad....


Rasanya dah agak lama saya tak buat kek pisang... sekali sekala layan kek pisang harum satu rumah...



Kek ni memang gebu giler...sedap dan amat sedap...hehhehe...kalau tak kawal boleh habis satu buku kek tu saya makan....







Untuk teman teman saya salin semula resepi ini dan minta izin CMG ya....

KEK PISANG LEMBAB
Sumber : CMG

BAHAN

250gm tepung gandum  )
1 s/t soda bikarbonat    ) diayak bersama 
1/2 s/t garam halus       )
5 Biji telur gred A
15 g ovalette
150g gula halus
125 g mentega , dicair dan dibiarkan sejuk
100g minyak jagung
225 g pisang emas + 1 s/t even vanilla , dilecek halus

CARA MEMBUAT NYA :

* Panaskan oven pada suhu 175C. Lenserkan tin dengan mentega dan ditaburkan sedikit tepung.
* Putar gula dan ovelette hingga sebati, masukkan telur dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat (seperti adunan bahulu)
* Masukkan pisang dan gaul rata. Masukkan tepung berselang seli dengan mentega dan minyak jagung.
* Tuang dalam tin dan bakar kira2 50-60 min (mengikut kesesuaian oven). 

December 17, 2011

CUCUR UDANG

Salam Hari Sabtu....




Hari ini kita rajin rajin kan diri di dapur. Teringin nak makan cucur udang.. udang yang ada kat atas nya pun kecik jer... sayar pun tak banyak.

Kita intai2 rumah Noor Masri..jadi minta izin kita lampirkan resepi...

Untuk sosnya..kita guna yang dalam botol jer...buat alas alas perut gitu..


CUCUR UDANG
Sumber : Noor Masri

Bahan-bahan:

*disebabkan akak buat main campak2 je jd sukatan yg tepat tak de, pandai2 la ekjas ye

Tepung gandum
Udang kertas - buang kepala
Sayur - samada taugeh @ kucai @ daun bawang @ kangkung @ kobis @ sawi...sume akak taruk kalau ada
Bawang besar - dimayang
sket serbuk kunyit
Garam & air secukupnya

Cara membuat:

Bancuh semua bahan, pastikan jgn terlampau pekat.
Panaskan minyak yg banyak, ambil sesenduk adunan lalukan tepi kuali biar ianya turun dan jd agak nipis. Goreng hingga kekuningan.
Angkat dan potong kecil sebelum dihidangkan bersama bahan cicahan yg digemari. 


December 13, 2011

MUFFIN YOGURT

Salam sejahtera semua...


Mood rajin memapin ari ni...adaptasi dari Muffin Yogurt Blueberry dari rumah si Izah Daut..kita ubah sikit (minta halal ya) .. cuma letak chocholate paste.. sebab x der blueberry...hehhheheh...

Walau apa pun kejadiannya...rasa nya memang enak  


MUFFIN YOGURT BLUEBERRY

2 cwn tepung
1 1/2 sk soda bikarbonat
3/4 sk baking powder
1/2 sk garam
1 cwn yogurt plain @ perasa
2 biji telur
2/3 cwn gula kastor
100 ml minyak sayur @ butter cair
1 sk essence vanilla
1 sk strawberry paste
5-7 biji strawberry size sederhana

Caranya:

Ayakkan tepung bersama baking powder, soda dan garam.
Gaulkan bahan ayak hingga sebati. Ketepikan.
Satukan pula yogurt, telur, gula, minyak, essence vanilla,  dan sebatikan hingga licin.
Masukkan bancuhan yogurt tadi ke dalam tepung.
Kaup balik sehingga sebati kurang 1 minit.
Biarkan jika adunan agak berketul2 asalkan tidak terlebih mix.
Sendukkan ke dalam muffin cup dan bakar pada suhu 180 C selama 25-28 minit.


December 7, 2011

KUIH BINGKA TELUR

Assalamualaikum....



Jalan jalan di rumah Kak CT Delima kita..terpandang kuih binga telur yang cantik ... teringin nak rasa jadi kita buat ikut resepinya..yang mana juga dari rumah CIk Hana kita....

Kalau agak2 family yang sedikit tu..harus lah kena buat 1/2 adunan saja ..sebab banyak dapat bingka ni..Memang halus mulus jer bingka ni...sesuai untuk minum petang atau minum pagi.... apa lagi buat kenduri kendara...



 
Buat empunya resepi...terima kasih dan izinkan kita salin kembali resepinya...

 
KUIH BINGKA TELUR
sumber : Hana
Dari rumah : CT Delima


Bahan-bahan
  • 6 biji telur
  • 2 cwn air daun pandan ( atau 2 cwn air + colour kuning)
  • 2 tin santan (400ml x2) atau santan pekat
  • 3 cwn tepung gandum
  • 2 cwn gula
  • 1 tsp garam
  • 4 tbs butter-cairkan
Cara-cara
  • Blend semua bahan, hingga tepung tak berketul2.
  • Masukkan 1 tbs minyak dalam loyang..lenserkan.
  • Masukkan dalam oven.
  • Bila loyang sudah panas, masukkan bancuhan kuih ke dalam loyang.
  • Masak sehingga perang. *hana gune suhu 180 bakar selama sejam.

    December 5, 2011

    BUBUR KACANG HIJAU

    Assalamualakum....


    Sekali sekala buat bubur untuk minum petang sedap gak..lagi lagi melayan hari hujan...

    Bubur kacang hijau ... kita buat semalam petang ..tapi kalau ada durian lagi best...kadang kala ada yang tambah sagu..apa pun terpulang pada citarasa kita sendiri ya....




    Resepi rasanya tak perlu la ya..sebab kita pun main agak agak jer...janji sedap...

    Kita layan gambar bubur ya.....jumpa lagi...

    December 4, 2011

    TAPAI PULUT MANIS

    Salam hari Ahad...




    Kita saja buat tapai pulut sebab tengok ragi yang banyak dalam almari...takut rosak... kalau buat sendiri memang puas makan..kalau beli ..sikit je dia bungkus..sekali ngap je...

    Memang manis sungguh tapai ni... insyallah kalau kita rajin boleh la kita buat kuih atau kek menggunakan tapai pulut..atau ada sesiapa yang boleh bagi kita idea tak atau resepi yang boleh di cuba...

    Buat sofinar@my resipi..terima kasih atas resepi..tapi kita main agak2 jugak....


    TAPAI PULUT

    Bahan-bahan

    • 1 kg beras pulut
    • 1/2 biji ragi- ditumbuk halus ( saya guna 1 biji ragi)
    • daun pisang @ daun getah @ daun keladi kalau tak ada bekas plastik pun boleh

    Cara-cara

    1. tanak pulut. untuk tanak pulut supaya tak lembek ialah sukat dulu pulut dengan cawan dan kira bilangannya jika 5 cawan pulut maka air juga mesti 5 cawan
    2. apabila dah masak masukkan pulut dalam dulang dan rata2kan
    3. tunggu sejuk dahulu, barulah ayakkan ragi diserata permukaan pulut tadi, kemudian terbalikkan pulut dan ayakkan ragi dipermukaan yang belum kena,
    4. setelah semua bahagian kena ragi, bungkuslah dengan daun pisang, peram 2 hari 

    December 2, 2011

    PUDING LEMAK CENDOL

    Salam 1 Malaysia......

    Lewat Jumaat malam....


    Hari ini kita buat Puding Lemak Cendol... sewaktu ronda ronda rumah cik kak Yatie kita...kebetulan ada stok cendol yang dah agak lama...  sedap dan amat mudah...boleh dipelbagaikan selain cendol pada pendapat kita...insyallah kita akan cuba lagi...

    Buat empunya resepi...terima kasih dan izin kita salin kembali.... 


     
    PUDING LEMAK CENDOL


    Bahan-Bahan
    • 1 cwn tepung jagung
    • 1 1/2 cwn gula pasir
    • 4 1/2 cwn santan (sederhana pekat)
    • 2 helai daun pandan
    • 500 gm cendol (tapiskan)
    Cara-cara
     
    1. Bancuh 1 cwn tepung jagung bersama santan dan tapiskan.
    2. Masak adunan td dgn api sederhana.
    3. Masukkan gula pasir dan kacau hingga sebati. Adunan hendaklah sentiasa di kacau. (dalam 20 minit)
    4. Masukkan cendol yg ditapis. Gaul sebati selama 5 minit.
    5. Angkat dan tuang di loyang.Biarkan sejuk dalam 2 jam.
    6. Setelah sejuk bolehlah dipotong.

    December 1, 2011

    KUIH BAKAR KACANG MERAH

    Assalamualaikum....

    Apa khabar ye teman teman...  harap semuanya dalam keadaan baik.



    Dah beberapa minggu ni kita tak berupdate blog...bukan apa...tiba tiba abe kita masuk ICU....diserang sakit jantung..3 hari koma di hospital..

    tapi Allah masih panjang kan umur dia dan masih lagi beri peluang untuk kami bersama dan dapat memperbaiki apa juga kelemahan lalu...insyallah... 

    Macam macam bermain di fikiran semasa beliau koma dan sakit... tu yang tak kedapur langsung...

    Tapi kita selalu gak blog walking cuma tak tinggalkan jejak jer... cuma hari ini kita merajinkan diri..bukan apa..boring..sebab blog tak bertukar gambar ...

    Terima kasih wat empunya resepi....tapi kita tukar jagung kepada kacang merah sebab bila tengok kat almari..tak der stok jagung..yg ada kacang merah...belasahlah..nak tengok gak ok ke tak... 

    tapi dok tengah taip ni..tiba tiba terlihat resepi..alamak telur tak letak..nasib baik baru masuk oven 5 minit..terus kita blend balik...nasib baik.... 

    Tak rugi..memang sedap dan cukup manis kuih ni...  kita layan gambar ya...


    KUIH BAKAR JAGUNG
    dan Yana (Myr)
    Bahan-bahan
    • 1 cawan tepung gandum
    • 1 cawan santan (kak rose guna sepeket santan serbuk + secawan air)
    • 1 cawan susu sejat
    • 3/4 cawan gula
    • 2 biji telur
    • 1 tin jagung manis ala krim (kita tukar ke kacang merah)
    • sedikit pewarna kuning
    • sedikit bijan jika suka

    Cara-cara

    1. "Blender" semua bahan hingga sebati kecuali jagung dan bijan
    2. Masukkan jagung dan "blender" sebentar.
    3. Tuangkan dalam loyang dan taburkan bijan jika suka.
    4. Bakar pada suhu 160 C selama 1 jam
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...